Annons:
Etiketterdna-testerdna
Läst 383 ggr
Niklas
2022-11-21, 11:57

Är MyHeritage DNA-test bra?

Det är rea på MyHeritage DNA-kit just nu (369 kronor plus frakt). Är det någon som har en uppfattning om de är bättre eller sämre än FamilyTree DNA?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

• Redigerat 2022-11-21, 11:57 av Niklas
Annons:
Sindri
2022-11-21, 12:57

Jag citerar bara min bror som är den som håller i vår släktforskning. Han tycker de har en lite oetisk affärsmodell, men jag har inte riktigt fattat vad det är.
Någon här på sajten var arg på dem kommer jag ihåg också.

FTDNA har också ständiga kampanjer och erbjudanden. Jag föreslår att du läser igenom villkoren ordentligt på båda och väljer det som passar dig .
https://mailchi.mp/familytreedna/early-bird-sale-last-day?e=b29abf964d

Syntium
2022-11-21, 13:13

Här är en video som testar några olika. Värt att ha i åtanke 1:
det finns olika test beroende på vad man vill veta.
Värt att ha i åtanke 2: De får din DNA som de kan sälja vidare till vem som nu vill ha den och använda till vad de vill, så kan vara värt att läsa igenom det finstilta.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
2022-11-21, 15:05

#1: Det är nog den här tråden du menar:
https://proveniens.ifokus.se/discussion/1472391/myheritage-lurar-sina-kunder!

Har inte testat mig hos MyHeritage, men jag har laddat upp mina resultat från Family Tree DNA där. Det kan man göra även om man enbart har ett gratiskonto, men man får inte se alla träffar fullt ut. De man får räcker dock bra för min del.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Proveniens är en sajt om ursprung. Det kan vara ditt eget och kallas släktforskning. Det kan också handla om hembygdens historia, silverstämpelns tolkning eller allmogemöbelns datering. Här tolkar vi kyrkböckers handstil och lokaliserar platsen för gamla vykort - allt i en trevlig och hjälpsam anda.
Magi-cat
2022-11-21, 17:27

Skulle ni som vet lite om det här avråda från att man använder MyHeritage?

Jag börjar undra eftersom jag beställt ett set men har inte skickat in det ännu.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2022-11-21, 17:59

#4: Vet för lite om dem för att råda dig, men bara du är uppmärksam på att de inte drar pengar från ditt konto utan ditt medgivande (läs det finstilta) så är de säkert inte sämre än andra när det gäller DNA-resultaten. Har du beställt setet så kan du ju använda det. Dumt att bara slänga det.

De har en suveränt bra funktion där man kan få förslag på släktskap många generationer bakåt. Den får man dock tillgång till även utan att man testat sig där.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2022-11-21, 19:11

#5 Tack för ditt svar! 🌻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2022-11-21, 19:49

Tack alla för era svar och bidrag! 🙂

#2: En sammanfattning av vad videon kommer fram till finns i bifogad bild. Kortfattat kan man säga att för en normalavancerad släktforskande europé eller jude är MyHeritage det bästa valet. Avancerade släktforskare inom samma grupp kan få ut mer av FamilyTrees test.

Ingen hänsyn har tagits till avtalsvillkoren vid utvärderingen.

Sindri
2022-11-21, 23:10

Ja, just den tråden var det. Och nu är det Black Friday på FTDNA, kanske samma på My Heritage.

Carmarino
2022-11-22, 04:01

#7: Den stämmer inte riktigt. Man behöver inte vara särskilt avancerad släktforskare för att testa sig på Family Tree DNA. Du får inga resultat för varken mtDNA eller Y-DNA om du inte beställer det separat. Grundtestet där är det autosomala.

I Sverige har de flesta testat sig hos Family Tree DNA, så har du dina anor här får du fler träffar på FTDNA. (Och du kan alltid ladda upp ditt resultat på MyHeritage sedan, för att få ännu fler träffar.) Plus att du inte behöver betala abonnemang på FTDNA.

Så det är inte helt lätt att välja var man ska testa sig. Alla har både för- och nackdelar.

Syntium
2022-12-10, 21:53

Ny video. Varför kan det inte få finnas något som bara är oproblematiskt?

Carmarino
2022-12-11, 02:37

#10: 23andMe är inte inriktat på släktforskning på samma sätt som övriga aktörer, utan riktar sig mest mot dem som vill veta om de har några genetiska sjukdomar.

https://xn--hlsokontrollen-5hb.nu/dna-test/23andme/

Går DNA-testet hos 23andme.se att lita på? Läs vår recension av deras DNA-test.
Syntium
2022-12-11, 05:21

#11 Nej men de samlar också DNA, dvs information, så man kanske ska ha det i åtanke i alla fall. Det tas upp andra misstag i videon, nån hade fått veta att den hade arabiskt ursprung men senare fått veta att "oops, vi hade visst fel".

Carmarino
2022-12-11, 06:08

#12: Ja, det har varit en del skriverier om dem så det är inget företag som rekommenderas att testa sig hos.

Annons:
Niklas
2022-12-12, 15:09

#10: För den som inte orkar se videon:

Det handlar bland annat om att 23andme:s DNA-test dels ofta ger ofullständiga svar och dels tydligen drar fel slutsatser vilket kan leda till onödigt lidande för de testade.

N
2022-12-27, 18:31

Jag beställde DNA prover nyligen från MyHeritage och betalade för dessa. 738 kronor för 2 st. Idag såg jag att MyHeritage dragit 1820 kronor från mitt konto för något de kallar Komplett. Jag har inte beställt detta Komplett som tydligen är ett abonnemang. Jag hittar inget på deras websida och inga priser alls om det. Jag försöker nu att få tag på MH för att begära återbetalning, men har inte kunnat nå dem. Jag vill gärna veta hur det gick för medlemmar som haft problem med detta företag tidigare. Jag kommer inte lite på dem i framtiden.

Niklas
2022-12-28, 11:52

#15: Vad besvärligt. Jag har inte använt dem än.

Kan det vara så att de automatiskt startade ett prov-abonnemang i samband med att du beställde test-paketen och att det sen övergick i ett löpande betal-abonnemang för att du inte hade avslutat det?

Sindri
2022-12-28, 13:30

#16: Har för mig att det är just såna saker folk har klagat på. "Det finstilta"

Niklas
2022-12-28, 13:38

#17: Det kan du ha rätt i. Det är fult om det görs på ett otydligt sätt.

Niklas
2022-12-28, 13:53

Här finns en annan diskussion om MyHeritage:

» MyHeritage lurar sina kunder! | Proveniens iFokus

Proveniens är en sajt om ursprung. Det kan vara ditt eget och kallas släktforskning. Det kan också handla om hembygdens historia, silverstämpelns tolkning eller allmogemöbelns datering. Här tolkar vi kyrkböckers handstil och lokaliserar platsen för gamla vykort - allt i en trevlig och hjälpsam anda.
Carmarino
2023-01-17, 09:55

En bra sak med MyHeritages DNA är deras "Theory of Family Relativity", fast ibland undrar man om de överhuvudtaget inte har någon konsekvenstestning på träffarna. Fick det här resultatet idag, där den föreslagna kopplingen är en kvinna som föddes 51 år innan den kvinna som anges vara mor till henne. 🤪

Annons:
Niklas
2023-01-18, 10:35

😃 De borde köra det i sin egen Tree Consistency Checker.

• Redigerat 2023-01-18, 10:36 av Niklas
Carmarino
2023-01-18, 12:47

#21: Det är nog för avancerat. 😁

Upp till toppen
Annons: