Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 6205 ggr
AndersE
0

Trolleholms slott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min farmors far var hovslagare och smed. Han var inte fyllda 14 då han flyttade hemifrån och började som lärling hos smeden Malmberg i Fosie. Sen flyttade han runt en del för att efter 15 år hamna som smed på Trolleholms slott.

Han har gjort slottets grindar. Jag var förbi där igår och tittade och tog några foton.

AndersE
0

Detaljbild.

AndersE
0

En till.

Det måste vara härligt att vara hantverkare och lämna något efter sig…?

AndersE
0

Idag fick jag kontakt med en släktforskare vars farfars far förmodligen bott i samma hus som min farmors far! Jag fick en karta över området och husen, och ett tips om 100 år gamla böcker som detaljerat ska beskriva dessa hus.

Så nu blir det till att besöka biblioteket.

Tänk att det är så kul att få kontakt med andra hjälpsamma människor!

Glad

gurin
0

Tänk att du hinner med att följa upp alla roligheter. Jag avundas dig, åtminstone lite.

Jag får alltid dåligt samvete när jag lägger för mycket av min tid på att leta släktrelaterade källor. Men annan forskning är roligt den med.

mvh/gurin

AndersE
0

Idag var jag på biblioteket och beställde fyra band av "Trolleholm förr och nu" från 1905. Jag tror de hämtas från Malmös bibliotek och jag får brev hem när de kommer. Den servicen kostar 10:- per bok. Det är skönt att se att man ännu får något för den kommunalskatt man betalar…

Flört

Det här är ju faktiskt en fin service biblioteken har, och som man kanske skulle utnyttja mer?

Nu ser jag fram emot att få leverans nästa vecka…

Linda
0

Oj vilket sago slott.

-Vart ligger det?

AndersE
0
Inkan
0

Vilka vackra grinder din farmors far tillverkade -och du kan gå dit idag och ta i det han en gång höll i ! Vilken känsla.
Och slottet ser ju ut som ett slott ska göra -det vet jag - jag minns dem från sagoböckerna jag läste som litet barn Det ska va tinnar och torn….

AndersE
0

Idag fick jag fyra tegelstenar, och har redan hittat en del intressant. Beskrivning av smedja m.m. och även några ord om farmors far och hans verksamhet. Spännande!

AndersE
0

Med hjälp av böckerna, en annan släktforskares karta och ett platsbesök (tyvärr en regnig höstdag med ont om tid) tror jag nu jag hittat det hus min farmor växte upp i. Till höger skymtar farmors fars smedja.

Det ligger bara några hundra meter från slottet. Huset är byggt 1822, smedjan 1861 och uthuset 1889.

År 1886 var farmors föräldrar bjudna på fest i slottsparken - sittande middag vid långbord i parken, regementsmusik och dans på kvällen. Flera hundra personer.

Fantastiskt att kunna hitta sådana här uppgifter!

AndersE
0

En kort promenad över hagen från Smedens hus så kommer man till skolan där farmor lär ha gått.

Idag är där förskola/dagis. Huset är byggt 1882.

AndersE
0

Idag körde jag förbi igen. Hittade nu en väg ner till "Smedens hus". Ingen verkade vara hemma så jag gick in bakom huset och möttes av gårdens två "vakthundar" - två stora feta gäss som såg lagom lyckliga och kaxiga ut över att ha överlevt Mårten.

Bilder kommer.

AndersE
0

Huset med vaktande gäss.

AndersE
0

Huset från andra sidan. "Smedens hus" byggt 1822. Här bodde min farmors far mellan 1880 och 1900. Min farmor var fem år då de flyttade härifrån.

AndersE
0

Och så gamla smedjan, även den byggd 1822 och använd som smedja fram till år 1900.

AndersE
0

Igår var jag på nytt besök. Fick hälsat på "Smedstorps" nuvarande inneboende (gården ägs fortfarande av Trolleholm), och det visade sig att de var väldigt intresserade av gårdens historia.

Av böckerna framgick att farmors far ville utvidga sin rörelse (tillverkade jordbruksredskap) och därför byggde man en ny smedja åt honom, med tillhörande kombinerad bostad och diversehandel. Den nya smedjan byggdes vid den nya järnvägsstationen.

Smedjan är idag riven, men bostadshuset (som tidigare även innehöll diversehandel) är kvar. Fotot visar ingången till gamla affären.

AndersE
0

Jag tittade även på den gamla järnvägsstationen. Det går knappt att ana var rälsen en gång gått. Den första bilden visar stationen idag…

AndersE
0

…och sedan en bild på samma station från tiden då det begav sig!

Titta gärna på båda bilderna vid sidan om varandra.

AndersE
0

Jag hoppas ni sett TV-reklamen för nya serien på TV1!?

Trailern inleds med - gissa vilka! - slottsgrindar…

Så på Nyårsdagen ska jag se på "Stjärnorna på slottet"!

Tom
0

Vilka fantastiska grindar! Verkligen ett hantverk!

Sidan med alla slott var också bra. Jag blir så sugen att åka runt och titta på alla. Tråkigt att man inte får gå in i de flesta.

Tom

Pia
0

Oh ja, det finns många otroligt vackra slott i Skåne!! Eftersom jag är ett riktigt slotts-freak har jag varit på en hel del även där i syd, ja bl a Trolleholm och Trollenäs. Verkligen jättefint! Vad intressant att kunna härleda släkten på detta vis…:)

Och min hund Malte kommer ju från en uppfödare i närheten av fina Maltesholm också… Nej han är inte döpt efter slottet, det var faktiskt en slump:)

AndersE
0

Idag ringde jag upp en äldre släkting som jag inte talat med på många år. Det visar sig att hon har bilder av min farmorsfar smeden (något jag saknat) och även en del andra bilder!

Så nu kan jag knappt bärga mig innan jag ska åka dit!

Madeleine
0

Vilket underbart hantverk! Jag blir så imponerad av människor som kan sin sak.

Måste vara fantastiskt för dig att få se husen, läsa alla spännande uppgifter och få vandra genom tid och rum på plats. Lycka!

AndersE
0

Jag har gjort ett kort besök hos min släkting. Några bilder hade inte letats fram ännu, men jag har fått löfte om att där finns bilder på min farmors föräldrar och på farmors mormor! Dessutom lär det finnas fler brev från min farmors amerikautvandrade och spårlöst försvunne bror. Det blir fler besök…

AndersE
0

Kul att återuppleva gamla strängar.

För mindre än två år sidan visste jag inte var farmors föräldrar bodde, och jag visste inte hur hennes far såg ut.

Idag har jag varit inne i huset flera gånger, hittat flera gamla bilder på huset och på farmors far, och på farmors mormor.

Mna kan behöva påminnas hur mycket det går att hitta - med en lagom kombination av envishet och tur!

Cheyenne
0

Visst är det en AHA-upplevelse när man får ett ansikte på de man forskar om, ffa sina direkta anor, de som är i direkt uppsigande led är ens kött och blod. De man kanske ärvt en näsa ifrån eller någon talang. Och nu pratar jag inte om arv från anor som föddes för 250 år sedan utan lite närmre anor, tex farmors föräldrar.

AndersE
0

#26 Ja, att hitta och identifiera porträtt är något av det allra roligaste inom släktforskningen för mig.

Högt upp på en sådan lista ligger också detta med att hitta platser där anorna bott, särskilt då hus ocj miljöer finns kvar - någorlunda orörda.

chrissan
0

Jag antar att AndersE sitter klistrad vid Tvn ikväll när programmets Stjärnorna på slottet visas!

AndersE
0

#28 Jajamän! Det fanns några närbilder på grindarna. De är helt nyrenoverade!