Vem var silversmeden?
Kan inte själv så mycket om stämplarna, men på den här sidan kanske du kan hitta något om vem som tillverkat ditt örhänge.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det var märkligt, för R7 betyder just 1919, men beteckningen 830H användes inte så tidigt. Det är 830 tusendelar silver. Sterling innehåller 925 tusendelar silver och finsilver är 999. Riktigt gamla silversmycken kan innehålla nickel, så var försiktig. Jag vet inte om en silversmed kan undersöka om det finns nickel i ditt hänge.
Det konstiga A:et med en liten hatt betyder att hänget är tillverkat i Västerås, men symbolen (groda eller björn?) som antagligen är silversmedens märke vet jag inte. En lite äldre guldsmedsaffär i Västerås kanske kan hjälpa dig.
Det kan inte vara en finländsk silverstämpel? Kom jag bara att tänka på, hittar dock inte björnen …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men A:et betyder Västerås.
#4 Tänkte bara eftersom det var lite klurigt där, med årtalet.
Hoppas vi får veta lösningen på frågan! 🍀🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-10-09 21:59 av Pyttelite
Kultasepät Salovaara, Åbo 1970.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Menar du att A:et betyder Åbo?
#7: Tack så bra!!
#8 Ja, A:et betyder Åbo. Björnen står för Kultasepät Salovaara (finsk juvelerarfirma som fanns mellan 1955-1988).
(Stämplarna finns på sidan med de finska stämplarna som Pyttelite länkade till).
Sajtvärd Katter iFokus
#10: Jaha, spännande. Jag såg en krona som liknade den som finns på hänget och det var från svenska arbeten. Finns något annat kännetecken som man kan se att det är just finskt. Om man nu inte kände till björnen?
Och A:et är som sagt likadant som det Västerås använder. Eller finns någon mindre skillnad som jag inte lade märke till?
#11: Läs gärna informationen i länken jag angav i #6 så får du lite bakgrund.
Se även här:
https://silverklubben.se/silverstamplar/finsk-silverstampling/
- Redigerat 2022-10-10 09:35 av Pyttelite
#12: Tack.
Just H:efter 830 gjorde mig lite fundersam. Väldigt fint med symboler för smedens namn, men svårt att söka på. Gjorde på försök en bildgoogling på björnen, men första träffen var tvåtåig salamander. 😊
Det som är lurigt är att det även finns kattfötter på finska arbeten.
Sen tror jag att det snarare är en beteckning för firma än en smed.
Det finns många fina silversmycken från Finland.