Genjägarna
Söndagen den 13 november är det premiär för ett nytt program på SVT, nämligen Genjägarna.
Genjägarna hjälper människor att få svar om sitt ursprung och hitta saknade familjemedlemmar med hjälp av DNA-test. Sökandet är komplicerat och resultaten väcker starka känslor hos de berörda. Alla får inte de svar de hoppas på, men de får veta sanningen – för DNA ljuger inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Låter intressant!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Kul med någonting nytt att se på!
Ja, jag kommer absolut att titta. Anmälde mig själv till programmet, men kom inte med. Min "okända fader" var för långt bak i släktträdet. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Spännande!
Tänk om man kunde hitta grenar i släkten!
En kvinna i min släkt på 1800-talet fick tre barn utan att någonsin leva med en man. Flickorna växte upp med mamma, men de gifte sig aldrig.
Pojken adopterades bort 1888 och från hans gren kommer jag. Han hade samma namn som moderns arbetsgivare året innan.
Jag hittade en ättling till den arbetsgivaren, en framgångsrik pokerspelare idag.
Lite lika, kaaanke.
Gick inte vidare med kontakt och gentest.
#4: Hoppas du hittar fadern så småningom. 😊
Dags så: den 13 november startar SVT-serien "Genjägarna", där sex dna-spårare och släktforskare ledda av "dna-detektiven" Peter Sjölund skall försöka hjälpa ett antal personer att lösa familjegåtor och släktmysterier genom dna-sök och släktforskning.
Efter varje avsnitt sänds 15 minuter tips till intresserade som söker släktingar.
Skrev denna inledning till en ny tråd innan jag kom på att det redan fanns en befintlig.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-11-08 07:28 av Fornöga
I kväll börjar Genjägarna. Alla fyra programmen finns redan nu att se på SVT Play.
https://www.svtplay.se/genjagarna
Även de fyra programmen Genjägarna lär dig mer finns på SVT Play.