Hur datera gammalt hus?
Finns det något bra sätt att ta reda på ungefär när ett äldre hus är byggt?
I just det här fallet handlar det om en gård som heter Myrängen och ligger i Sigtuna kommun. Jag vet att den åtminstone fanns under en del av 1800-talet. Den finns utsatt på en äldre karta. Går det att komma närmare än så?
Kolla på Lantmäteriet om du kan hitta fastigheten på de gamla kartorna där.
Har själv inte sökt så mycket där, så jag vet inte riktigt hur man gör för att hitta rätt karta, men här finns lite tips:
https://www.raa.se/kulturarv/landskap/digitala-historiska-kartor/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: På Lantmäteriets historiska kartor har jag tillbringat ganska mycket tid. 🙂 I bifogad karta över Lövstaholm från 1685 finns Myrengtorpet utsatt. Vi tror att det kan vara samma eller tidigare byggnad på den platsen. Svårt att veta dock. Genom att jämföra kartan med nutida har jag dragit slutsatsen att det stämmer överens med nuvarande läge mycket bra.
- Redigerat 2022-01-07 11:35 av Niklas
Även i karta över Lövstaholm 1757 finns Myrängstorpet med.
- Redigerat 2022-01-07 11:50 av Niklas
Liksom 1764.
Då kan du nog vara rätt säker på att det er gård på kartorna, fast den kan ju vara ombyggd. Ni får anmäla er till "Det sitter i väggarna". 😊
Har du lyckats hitta några bilagor till kartorna? Där kan man ibland hitta mer information om de olika gårdarna/husen/torpen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Det finns mängder av bilagor. Vissa med flera tiotals sidor. En del är svårläst, annat lättare. 🙂
Det vore roligt att hitta en karta där huset är utritat under 1800-talet. Då skulle det vara en mer eller mindre obruten serie.
Glömde skriva att vi har hittat kyrkböcker med boende i Myrängen från 1761 och framåt.
#6: Ja, det är det som är problemet med kartorna. Det finns många gånger så mycket information att det är svårt att hitta det man söker. Plus då att texten är nästan oläslig. 🤦♀️
#7: Då kan ni åtminstone vara säkra på att det funnits ett hus där så länge. Fast det är ju inte helt lätt att veta om det byggts om under årens lopp. Tycker fortfarande att ni ska skriva till "Det sitter i väggarna". 😊
#7: Om huset ligger i Mälardalen har ni chansen nu, men skynda och sök. Ansökningstiden går snart ut. 🙂