Släktforskningsdator
Läste på Rötters hemsida att Sveriges Släktforskarförbund, Genline AB och Nicator har lanserat en "Släktforskardator".Hade kanske varit bra om man inte redan hade alla program redan. https://hempc.nicator.se/GenLine/default.aspx
Jag förstår inte riktigt tanken…
Kanske någon som inte har dator, och vill skaffa en bara för släktforskning…?

Visst kan det låta bra, för den oinvigde, men jag undrar vem som fastslagit "Alla släktforskarverktyg du behöver, installerade och klara"
Ett sådant uttalande känns som gränsande till bedrägeri, när jag tittar efter vad det är de erbjuder, men det kanske räcker med att säga att det visar på total avsaknad av kompetens. Synd bara att Sveriges Släktforskarförbund går med på sånt bondfångeri.
Sen tycker jag inte det verkar som maskinerna är särskilt billiga heller, ytterligare ett skäl att fundera mer än en gång

Dessutom kan jag inte hitta prestanda och info om datorerna, man vill väl veta vilket minne de har och så? Eller är det onödigt för släktforskare, men som van vid datorer vill man veta allt om datorns prestanda, grafikkort mm

Vad ska man ha som signatur tro?
Jag har fått ett brev hem med beskrivning av de olika alternativen.

För en som köpt flera av de CD som ingår undras hur mycket dessa subventionerats för att ge draghjälp åt datorn.