Annons:
Etikettersläktforskningvem-tror-du-att-du-är
Läst 758 ggr
Carmarino
8/29/21, 10:06 AM

Ny säsong av Vem tror du att du är

På onsdag den 1 september klockan 21.00 börjar en ny säsong av Vem tror du att du är. Programmet har bytt kanal och visas på Kanal 5 och Discovery+. Årets deltagare är Felix Herngren, Linnea Henriksson, Markus Aujalay, Carolina Gynning, Johan Ulveson och Maria Lundqvist.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/4/21, 3:35 PM
#1

Har tittat på första avsnittet nu. Blev tyvärr rätt besviken, för de har ändrat väldigt mycket i upplägget, plus att de - som vanligt - dränker allt tal i högljudd "bakgrunds"musik. Det är talet som är i bakgrunden och musiken som är dominerande för det mesta. 😠

Tidigare var det en enda person som sökte sina rötter per avsnitt. Nu blandar de två-tre personer i samma program. I det första avsnittet var det omväxlande Felix Herngren och Linnéa Henriksson och i nästa avsnitt fortsätter de två, plus att Johan Ulvesson tillkommer. Åtminstone verkade det så, att döma av vad som sades i slutet av programmet.

Det blir väldigt rörigt att hålla reda på vad som har berättats när man först får följa en av personerna, och sedan blir det reklam. Efter reklamen börjar nästa persons berättelse, för att avlösas av fortsättningen på den första personens berättelse. Sedan växlar de om tills programmet är slut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/6/21, 6:50 PM
#2

#1 Jag har också sett första delen med ungefär samma invändningar.

[Göstage]
10/13/21, 2:33 PM
#3

Gav upp.

Carmarino
10/13/21, 2:40 PM
#4

Har sett alla. Det är rätt många intressanta livsöden, men det hade varit mycket bättre att bara ha en person per program. Det är svårt nog att hålla reda på vad som hänt när de avbryter för långa reklampauser var tionde minut. Att behöva vänta i 3-4 program för att få se alla episoder som gäller en av personerna gör det onödigt rörigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/22, 1:53 PM
#5

Till hösten kommer en ny omgång Vem tror du att du är. Även i år är det Discovery Plus och Kanal 5 som kommer att visa den, och det är samma upplägg som förra året. Så förmodligen blir det lika sönderhackat och förvirrat även i år. Hittills har avslöjats att Agneta Sjödin och Börje Salming kommer att medverka.

https://www.expressen.se/noje/spoiler-alert/sjodinsalming-vem-tror-du-att-du-ar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vem tror du att du är? på Discovery Plus och Kanal 5. Nya avsnitt har premiär hösten 2022. Produceras av Warner Bros ITVP. Med Agneta Sjödin, Börje Salming
  • Redigerat 4/12/22, 1:53 PM av Carmarino
Carmarino
8/22/22, 2:50 PM
#6

Den 14 september börjar "Vem tror du att du är?" på Kanal 5 och Discovery Plus. Förutom Börje Salming och Agneta Sjödin medverkar Lars Lerin, Niklas Ekstedt, Krister Henriksson, Jill Johnsson, Marianne Mörck, Petter och Cecilia Frode.

Beskedet att Börje Salming diagnostiserats med sjukdomen ALS påverkar inte hans medverkan tv-programmet "Vem tror du att du är?". Börje Salming är med som planerat och hans avsnitt är redan inspelade.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/lars-lerin-s%C3%B6ker-sina-r%C3%B6tter-1.79352935


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Beskedet att Börje Salming diagnostiserats med sjukdomen ALS påverkar inte hans medverkan tv-programmet "Vem tror du att du är?". Börje Salming är med som planerat
Annons:
Fornöga
9/15/22, 8:33 AM
#7

#6 Gripande i första avsnittet att se Börje Salmings sorg över mörka händelser i sin släkthistoria.


Re:tired.

Carmarino
9/15/22, 8:54 AM
#8

#7: Fint att han hann med det innan han blev alltför sjuk. Tycker dock fortfarande att det är för rörigt när de växlar mellan de olika personerna hela tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
9/16/22, 9:42 AM
#9

#8 Ja, jag kommer nog bara strötitta på kommande avsnitt.


Re:tired.

Fornöga
9/22/22, 12:35 PM
#10

Bara eländes elände i Salmings och Sjödins anor, givetvis precis som livet kan vara. Fast ibland blir det lite för sorgligt- man får väl trösta sig med att ättlingarna fick det riktigt bra. Åtminstone en tid…🤔


Re:tired.

Carmarino
9/22/22, 3:25 PM
#11

#10: Det var rätt mycket elände förr i tiden, fast vissa hade det förstås värre än andra. Har bara sett första avsnittet än så länge, men tyckte att Sjödin agerade lite väl "överdrivet". Det var mycket "oooh, oj, nä," etc. från henne. Ibland började hon oja sig innan motparten hade pratat färdigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kjersti
9/22/22, 7:35 PM
#12

Det går ju utmärkt att strötitta eftersom reklamen stör helheten och att man hackar upp delarna på flera deltagare. Sammanhanget är stört redan i själva programupplägget och oerhört få glädjepunkter i förfädernas liv..

Carmarino
3/7/23, 10:59 AM
#13

Imorgon (8 mars) börjar en ny säsong av "Vem tror du att du är?" på Kanal 5. Och jag som inte sett de sista avsnitten av förra säsongen än. 😱😄
Har man tillgång till discovery+ går den att se även där.

Deltagare den här gången är Carola Häggkvist, Björn Ferry, Christine Meltzer, Edward Blom, Ulla Skoog och Peter Magnusson. Kan inte påstå att jag är särskilt nyfiken på någon av dem, så jag får se om jag tittar.

https://www.rotter.se/senaste-nytt/3915-dags-for-ny-omgang-av-vem-tror-du-att-du-ar

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/8JOQvQ/vem-tror-du-att-du-ar-edward-blom-slaktforskar

https://www.discoveryplus.com/se/show/vem-tror-du-att-du-ar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund. Gratis databaser, artiklar, guider och nyheter för släktforskare.
Annons:
Fornöga
3/8/23, 10:39 AM
#14

5 ff SVT sänder en tvådelad dokumentär om brödernas Salmings samiska rötter.

#13 Ser möjligen avsnitten med Björn Ferry, men det känns inte som något "måste".


Re:tired.

De flesta känner väl till hockeyspelarna Börje och Stig Salming och deras stordåd på isen. Men deras samiska bakgrund är inte lika omtalad. Det här är berättelsen om familjen Salmings samiska rötter. Vi får bland annat se, från en SVT-inspelning från 2020, gjord i byn Salmi, Börje Salming berätta vad samiskhet betydde för honom och hur upprörd han blev när han hörde om behandlingen av samer i släktens hemby Salmi. Även Stig Salming och Börje Salmings äldsta son Anders berättar om sina förhållningssätt till den samiska identiteten.
  • Redigerat 3/8/23, 10:41 AM av Fornöga
Carmarino
3/8/23, 11:10 AM
#15

#14: Läste någonstans att det tydligen ska vara ett avsnitt per person den här gången. Det vore ju en välkommen förändring om det stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
3/8/23, 12:48 PM
#16

#15 Kanske har de tagit åt sig kritiken om att det var rörigt med förra upplägget?


Re:tired.

Carmarino
3/8/23, 2:23 PM
#17

#16: Tyvärr inte. Hittade en annan sida där det står att i första avsnittet är det Carola och Christine Melzer som börjar sin släktresa. Så tydligen är det samma röriga upplägg fortfarande. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
3/13/23, 1:23 AM
#18

Egentligen är det inte deltagande personer som jag är intresserad av.

Jag är intresserad av deras förmödrar och förfäders livshistorier.

Så, spännande!

Carmarino
5/18/23, 11:32 AM
#19

Igår visades sista avsnittet av den här säsongen. Har spelat in alla, eftersom jag vill ha möjlighet att snabbspola reklamen. Kom dessutom på att jag då kunde titta på en persons släkthistoria i taget för att slippa få den "sönderhackad".

Konstaterade att det tar ca två timmar per person, så än så länge har jag bara hunnit titta på hälften. Började med Carola Häggkvist, fortsatte med Christine Melzer och sedan blev det Peter Magnusson. Det var en hel del intressanta historier där faktiskt. Väldigt långt ifrån mina egna "beskedliga" anor. 😊

En sak jag har kunnat konstatera är i alla fall att samtligas favorituttryck tydligen är "E' de' sant!?" Vet inte om de har fått besked om att slänga in det lite då och då, men det förekommer rätt ofta. Till slut blir det lite komiskt.

Eftersom jag ser släktresorna i den ordning de kommer i programmet så är det Björn Ferry som står på tur. Ska försöka hinna med hans släktresa idag. Har för mig att det blir Ulla Skoog därefter och sist Edward Blom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kjersti
5/27/23, 6:29 PM
#20

#19: gillar iden att se en person i taget! Och reklamfritt!

Annons:
Carmarino
5/28/23, 3:30 AM
#21

#20: Ja, det var betydligt bättre än att se släktresorna sönderhackade. Har nu kollat alla programmen - inklusive de sista från förra säsongen. Hade ju inte hunnit se dem när de visades.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: