Hur lyder den danska texten?
Jag lyckas inte tyda hela den här texten som finns på baksidan ett fotografi. Det jag ser är:
Til
Frk. Elin Treffenberg
Med hjertelig hilsen og tak
for pintsen [?] 1883.
Deres … …
Jon F. Berle.
Så … så han ud i februar
månad 1883.
Har jag prickat rätt? Vad står det där jag har misslyckats med tolkningen?
Pintsen är pingsten på danska.
Kan inte heller tyda vad som står efter "Deres". Det ser ut som "orb. hem" men kan inte komma på några danska ord som passar.
Tror han hette Jon A. Berle.
I sista meningen står det "omtr." = omtrent = ungefär.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Men kortet verkar komma från Norge? Carljohansgade Stortorvet Christiania = Oslo. Kan det vara lite norska inblandat kanske?
#1 Hade för mig att det hette pinse dvs utan t. Men annars låter det ju troligt att det är pingst som menas.
#2: Det finns en Carl Johansgade i Köpenhamn också. Förmodligen är det stadsdelen Christiania som avses.
Förr skrevs det pinste på danska,.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Christiania i Köpenhamn grundades väl på 1970-talet? Har för mig att den ursprungliga stadsdelen hette/heter något annat.
- Redigerat 2021-08-22 09:19 av Caeli
Här är fotografen vars namn och adress är tryckt på baksidan av kortet.
"Ludwik Szaciński var fotograf i Christiania og en av de ledende portrettfotografene i Norge på slutten av 1800-tallet."
Då är fotot säkert taget i Norge. Fast texten verkar mer dansk än norsk. I norge skrev man pinsen, men kanske den danska stavningen förekom också. Hittade en artikel om det härom dagen, men nu dyker den inte upp bland sökträffarna. Lyckades dock hitta att ordet är godkänt i Wordfeud och Scrabble på norska, så det användes tydligen även i Norge.
Vilken spännande diskussion det här blev. Tack alla! 🙂 Jag utgick ifrån att det var danska eftersom vi dels har släkt därifrån och jag dels inte kände till att det fanns ett Christiania i Norge också.
Til
Frk. Elin Treffenberg
Med hjertelig hilsen og tak
for pintsen 1883.
Deres … … Jon A. Berle.
Så omtr. så han ud i februar
månad 1883.
Undrar om ”orb. hem.”, eller vad det står, kan vara en norsk hälsningsfras som man avslutade brev med. Ungefär som ”med vänlig hälsning” på svenska.
Eftersom ni har varit så duktiga tycker jag ni förtjänar att se hur Jon A. Berle såg ut. Bifogat är en bild av hans porträttfoto.
- Redigerat 2021-08-24 09:37 av Niklas
#7: Oslo hette Christiania till 1925, så det var säkerligen på den berömda "Karl Johan" (Karl Johans gate) fotoateljén fanns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oslo
Tror inte det är någon hälsningsfras eftersom det står "Deres" framför. Kan för lite norska för att komma på något det kan vara förkortning för, och kan inte komma på något på danska heller. (Många ord och uttryck är ju lika i danskan och norskan.)