Vad är Y-DNA Haplotree, mtDNA Haplotree och autosomal DNA?
Min mamma har fått svar om sitt DNA-prov av FamilyTreeDNA. Där finns många begrepp som det inte är helt självklart vad de betyder. Y-DNA Haplotree, mtDNA Haplotree och autosomal DNA är några. Är det någon här som kan förklara vad det är?
Är inte jätteinsatt i det, men som jag förstått det är så är ett Haplotree det s.k. DNA-trädet, vars grenar består av olika haplogrupper. Kvinnor har mtDNA-haplogrupper och män har Y-DNA-haplogrupper och tillhör därför mtDNA-haploträdet respektive Y-DNA-haploträdet.
Min haplogrupp är t.ex. U5a1d2a.
Så här står det på Family TreeDNA för kvinnor:
"Haplogroups mark the branches on our shared maternal tree reaching back to Africa."
Min bror tillhör haplogruppen I-M253. Det står ingen liknande information för män, men gissar att det i så fall skulle ha stått "Haplogroups mark the branches on our shared paternal tree reaching back to Africa."
Autosomalt DNA är det vi får från bägge föräldrarna. Så här står det på Svenska Sällskapet för Genetisk Genealogi:
Autosomalt DNA utgör 99,5% av allt DNA vi har. Detta DNA ärvs i en slumpmässig blandning 50/50 från båda föräldrarna, som i sin tur ärvt sitt autosomala DNA 50/50 från sina föräldrar o s v. Vi bär alltså på mängder små DNA-bitar från många av våra anfäder och anmödrar. Dock inte från alla, då den slumpmässiga blandningen i varje generation gör att DNA från många anor inte ärvs vidare.
Det är det autosomala testet som ger dig listan över nu levande släktingar på FamilyTree DNA.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-02-07 15:08 av Carmarino
Hittade det här dokumentet, som är en gedigen genomgång av DNA testning. Har inte själv läst igenom hela, men det verkar vara hyfsat lättförståeligt. Det är dock från 2016/2017, så det är möjligt att vissa saker är lite föråldrade, men den grundläggande informationen bör stämma åtminstone.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-02-07 15:25 av Carmarino
Tack för svaren! Jag har börjat läsa Leif Nyströms dokument. 🙂