Har ni testat släktforskningsprogrammet Gramps?
Jag hittade nyligen Gramps. Det är ett gratis släktforskningsprogram gjort av släktforskare för släktforskare. Det finns för alla vanliga och en del ovanliga PC-plattformar:
Windows
MacOS
Linux
Utvecklingen av Gramps startade 2005 så det är ingen dagslända. Senaste versionen har nummer 5.1.3. Det verkar som om de släpper ett par uppdateringar om året.
Programmet är fullt av rapporter och grafiska verktyg. Här är några exempel:
Antavlor.
Rapporter över ättlingar.
Traditionella stamtavlor.
Cirkelformade och halvcirkelformade stamtavlor och antavlor.
Detaljerade personrapporter.
Mängder av geografiska rapporter.
”Har de haft möjlighet att träffas?”-rapporter.
Statistik över allt möjligt, inklusive för- och efternamnsstatistik.
Läs mer om programmets funktioner här:
» Gramps – Free Genealogy Software » Features
Gramps kan både importera och exportera Gedcom-filer. I botten använder Gramps SQLite-databaser för lagring och är programmerat i Python. Bra för den som är lite händig och vill bygga egna funktioner.
Programmet kostar som sagt ingenting, men den som vill kan bidra till utvecklingen på olika sätt. De behöver hjälp med allt från pengar till utveckling, skriva manualer och översättningar.
» Gramps – Free Genealogy Software » Contribute
Mina första intryck är att Gramps verkar välbyggt, snabbt, lättanvänt och har omfattande rapportverktyg och statistikfunktioner. Instruktionsboken finns översatt till många språk. Bland annat svenska. Jämfört med Ancestry verkar Gramps ha fler och bättre rapportverktyg. Däremot har det ingen koppling till andra släktforskningstjänster.
» Gramps – Free Genealogy Software
Har testat eller hört talas om Gramps? Vad tycker du?
- Redigerat 2021-01-10 15:55 av Niklas
Tack för tips! Jag har aldrig släktforskat så jag har aldrig använt det, men det låter intressant. 🙂
Fantastiskt att det är gratis!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Har faktiskt aldrig hört talas om det programmet. Konstigt eftersom det funnits så länge, och jag har kollat på väldigt många olika släktforskarprogram sedan 2005.
Det verkar inte vara webbaserat utan måste installeras, vilket väl inte funkar på din platta?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har testat det på Linux. En stor fördel att man kan ha det på datorn och inte behöver ha det på nätet på någon server. Dock tycker jag fortfarande att "MinSläkt" fortfarande är det bästa (för mej). Inget program är perfekt för alla.
#3: Nej, det är inte lätt att hitta ett program som passar perfekt. Tror inte det finns något ens, även om det finns några stycken som är väldigt bra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Håll dig borta! Om du börjar riskerar du att få blackouter som slutar med att du vaknar vid datorn och ser uppgifter om okända släktingar på skärmen. Kvällar och hela dagar kan försvinna spårlöst.
#2: Det stämmer. Det är ett program du installerar så det är egentligen inget för mig. Jag hittade det när jag sökte efter sätt att konvertera Gedcom-filer till json-formaterade filer. Eftersom det lagrar allt i en SQL-databas kan jag importera Gedcom till Gramps och därefter flytta SQLite-databasen till iPad och göra vad jag vill med den där. 🙂
#3: Vilka funktioner är det som får dig att tycka bättre om MinSläkt?
#5 🤣
Inte riskfritt alltså.
Jag kanske kan få gubben att börja med det … 👼
#6: Absolut, vill du slippa se honom så… 🙂
#7 🙀🤣
#6: Den här "informationen" sitter på anslagstavlan i vår släktforskarlokal. 😊
Hittade även lite "tankar om släktforskning":
https://www.rotter.se/blog/entry/nagra-tankar-om-slaektforskning
Den här gillade jag:
”Jag sitter fast i mitt släktträd och kan inte komma ner!”
– Okänd
Och förstås Mark Twains:
”Varför slösa pengar på att undersöka ditt släktträd? Engagera dig bara politiskt, så kommer dina motståndare att göra det åt dig.”
🙂
#10: Ja, det finns en del guldkorn där. 🙂
" #3: Vilka funktioner är det som får dig att tycka bättre om MinSläkt? "
Det är väldigt intuitivt/Lätt att förstå. man behöver inte vara programmerare eller gå speciella kurser för att använda det. Egentligen borde man fråga vad som saknas i programmet.
Det som saknas är i första hand en enkel möjlighet att ansluta till en karta. Dessutom en enkel rättningsfunktion och hur man hanterar den. Och sedan hur man "merg;ar" - sammanför två olika gedcom-filer.
Men jag tycker fortfarande att "MinSläkt" är bäst för mej. Och jag har testat olika program ända sedan C64 och Amiga-tiden.
#12: Tack för svaret!
Det där med att slå samman två gedcom-filer har jag sett varningar för på flera håll. Det verkar som om det är jättesvårt att göra det rätt. Kanske är det därför det inte finns i alla program.
Har inte Windows en rättstavningsfunktion du kan använda? Jag tror det är bland annat därför det inte finns i många program.
Det finns ett specialprogram för att "merga" (sammanföra ) 2 eller flera gedcom-filer. Minns inte vad det heter just nu. Men medan man forskar får man ibland dubbletter, ex Nils Nilsson kan vara både morfar och farfar till olika personer som senare gift sej, och fåt barn. Eller morfars farfar och morfars morfar och farfars morfar, och så vidare. Det är vanligt och normalt och det kallas "anförlust". Problemet är när man har 18 stycken Nils Nilsson på 1700-talet och vissa är samma person. Nils Nilsson i södra Småland, född samma dag i samma by, bör var en och samma person. Nils Nilson i Örkelljunga och Nils Nilsson i Piteå är förmodligen INTE samma person. Då vill man avföra dessa från "Dubbletter" Om personerna står kvar i "dubbletter"-filen så måste man kolla dom varje gång man rättar i systemet. Det var det jag menar med rättningsfunktion.
Jaha, då förstår jag. Dubbletter finns det funktioner för att spåra och hantera i Gramps. Bifogad bild visar hur det ser ut. Man kan välja känsligheten innan man skapar rapporten för möjliga dubbletter. Det visade sig att jag hade några dubbletter som jag kunde slå samman.
Jag hittade en funktion för att skapa egna släktböcker i Gramps. Man kan välja vilka rapporter man vill ställa samman i boken och i vilken ordning de ska visas. Det finns även titelsidor, innehållsförteckning och alfabetiska register. När man är färdig är det enkelt att skriva ut den som exempelvis en pdf. Något motsvarande har jag inte sett i Ancestry. Där är det tvärt om svårt att få ut sitt material på ett presentabelt vis.
#15: Har för mig att det finns något liknande i Disgen, men det var ett tag sedan jag kollade.
#16: Det låter ju intressant. Har laddat ner programmet men inte installerat det än. Får vänta med det tills jag är klar med församlingen jag håller på med åt Namn åt de döda. Annars är det risk att jag "tappar tempo". Har bara ca en veckas jobb kvar på den. 😊
”Bara” en veckas jobb. 🙂
Jag får en känsla att Gramps blivit rätt mycket bättre sedan jag testade det första gången. Bra.
Det är kul att ta bestämda områden. Jag tog en f.d. by utanför Tomelilla som inte finns längre. Stenby, och bara mellan 1800-1900.
#19: Ja, det låter kanske mycket men jag glömde skriva att jag bara håller på 3-4 timmar per dag. 😄
#18: Insåg idag att jag lär ha ytterligare några dagars jobb för att bli klar. Ett par av åren var det nämligen rätt många som dog så de åren får jag nog ta över två dagar.
Efter att ha testat Gramp på nytt idag, så måste jag säja att "MinSläkt" fortfarande är mycket bättre. Det är mer intuitivt/självförklarande när man har en känd person och vill lägga till mor (eller far).
Jag brukar testa program med att lägga upp John Lennon med föräldrar och barn och fruar. Testar hur snabbt och enkelt det är. Jag lyckades inte ens koppla ihop John med han far Fred.
OK Efter ett antal timmar (6) har jag lyckats fixa familjen Lennon. Det finns en del info om programmet på YOUTUBE .
Det är säkert bra för dom som börjar med detta för man blir ju snabbt van vid de olika programmens sätt att fungera.
Den ABSOLUT STÖRSTA FÖRDELEN är att man har det på sin EGEN DATOR och inte ute på nätet (eller i Molnet, som ju är dator-hall i Eskilstuna, Staffanstorp eller USA )
Ska nog prova - någon gång … 🙄