Långa inlägg
Nu finns det flera inlägg som innehåller mer än 100 svar, Det blir orimligt långa inlägg och oftast behandlar det många olika saker som är långt från det ursprungliga överskriften.
Skriv nya inlägg istället och det blir mycket lättare att ta del av inläggen.
Om inte inläggen slutar av sig själv bör inläggen stoppas för nya svar.
Jag har (i princip) valt gränsen 200 svar. Då "stoppar" jag och skapar en ny sträng.
Ett undantag är "Barnhusbarn" som jag inte gjort så med - ännu.
Jag förstår svårigheten. I AF fick man ofta höra att man inte skulle skapa nya ämnen och strängar utan först se om det redan fanns en man kunde skriva i.
Här på Proveniens är det oftast bättre att skapa ny sträng om det man skriver inte har uppenbar anknytning till det som redan skrivits.
Att en sträng ändå kan "glida iväg" från ämnet är ändå rätt naturligt.
Det vore kanske idé att låsa en tråd efter 150 inlägg och starta en ny tråd som fortsättning på den låsta, om diskussionsglöden fortfarande är levande. Så har väl gjorts med t. ex. "Förbundet". Härom veckan försökte jag komma in på den första delen av "Barnhusbarn" hemma. Men det gick så trögt, att det till sist låste sig med mitt sega modem, och jag fick ge upp.
Lås gärna del 1 av Barnhusbarn och hänvisa till del 2, som redan finns. Men fortsätt gärna diskussionen!
#2 Klart! :-)

Om ett inlägg kommer över omkring 50 svar låter jag oftast bli att läsa, utan hoppar över det. Det är sällan något kvar av det ursprungliga ämnet ändå. För att nya läsare ska komma in krävs att rubriken stämmer med ämnet och det gör det sällan efter 50 inlägg. Om det gör det är oftast rubriken för vagt utformad och gör att ev. intresserade inte orka läsa inlägget.
#4 Fast det finns många undantag från den regeln…