Annons:
Etikettindividforskning
Läst 443 ggr
Mandra
2020-08-19 17:57

Får man skriva vad som helst om en död människa...

…på nätet eller i annan media?

Gäller Dataskyddsförordningen bara levande människor?

Kan nära anhöriga till någon ganska nyligen avliden begära att vissa uppgifter tas bort? Eller att det inte skrivs alls om personen?

Annons:
Pyttelite
2020-08-19 18:13
#1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mandra
2020-08-19 19:56
#3

Nej, jag kunde inte läsa mig till det heller. Att det skulle gälla döda.
Blir det någon skillnad tro om det som skrivs är felaktigt?

Jag har ju haft en lillebror som hade ett handikapp. Han var gift ett tag och fruns styvfar har gjort en hemsida om frun och min lillebror (han är journalist).

Jag har väl inget emot att han skriver en del - så länge det är rätt. Men det är det inte överallt.

Men min mamma vill inte att han ska skriva överhuvudtaget. Hon tycker att det är för intimt.

Möjligen kan man vädja till karln. Vet inte. Lite trist är det eftersom han har dragit många felaktiga slutsatser om min bror. Ett flertal väldigt negativa i mina ögon.

AndersE
2020-08-19 20:14
#4

I samband med avslöjandet av Olof Palmes mördare diskuterades om det var förtal av död person. I det fallet blev beslutet att det inte var det, men vad jag förstår så skulle det kunna vara så. Dvs, man kan inte skriva vad som helst om en död person…

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overaklagare-utpekandet-av-olof-palmes-mordare-inget-brott/

Pyttelite
2020-08-19 20:41
#5

#3 Enklast är det väl att vädja till skribenten. Att ni tar illa upp och att ni har en annan tolkning av historiebeskrivningen. Det finns säker flera sidor av det hela och ni har en pusselbit och den andra sidan en annan. Sen finns det en journalistisk frihet - många har ju blivit litterärt smutskastade av sina nära och kära trots att de varit i livet då böcker, artiklar givits ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mandra
2020-08-20 06:52
#6

#4 Tack.
#5 "Det finns säker flera sidor av det hela och ni har en pusselbit och den andra sidan en annan."

Nja, vi har nog samma pusselbitar (nästan) - men journalisten förstår dom inte.
För mig känns det som lite hybris att ge sig på och försöka förstå en människa med förståndshandikapp, som dessutom knappt kan prata.
För att förstå honom var man tvungen att känna honom väldigt väl, förstå hans medicinska problem, kunna tolka vad han sa (vilket var allt annat än lätt) och förstå hans personlighet.

Jag tycker nog att det är lite magstarkt att tolka honom när han nu inte kände till allt detta. Han kunde ju ha nöjt sig med att bara beskriva - utan att ge sina egna tolkningar av det hela.

Annons:
Mandra
2020-08-20 06:55
#7

Jag har skrivit till journalisten och talat om att jag (vi) är lite beklämda över en del saker han  skrivit.
Han svarade då att han var mer än villig att ändra på det vi tycker är fel.

Jag skrev då 3 mejl med lite förklaringar av min bror. Sen dess har jag inte hört ett knäpp. Stötte på igår och bad om svar. Inte fått något än.

Upp till toppen
Annons: