Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 973 ggr
Göstage
2018-05-24, 11:36

QR-koder på gravar

Mina besök på kyrkogårdar har varit sporadiska på senare år, och mina kunskaper om smartphones är minimal - kanske förklarar det varför jag reagerade på  gravmarkeringen på bif. bild igår. Jag har läst mig till att det är en s.k. QR-kod, så nu undrar jag hur vanliga sådana markeringar är på kyrkogårdarna, och om "vem som  helst" får placera ut dem på en grav eller om det krävs tillstånd.

(Har sökt på ämnet på Proveniens iFokus men har inte hittat något, så jag hoppas att jag inte påbörjat en ny tråd i gammalt ämne.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Carmarino
2018-05-24, 11:58

Har hört talas om det, men faktiskt aldrig sett några gravar med QR-kod på ännu. Tror dock att det kommer att bli vanligare och vanligare.

Tvivlar på att det krävs tillstånd. Gravstenen tillhör ju den som har gravrätten och där får man nog skriva vad som helst. I Helsingborg finns t.ex. två gravstenar över medlemmar i Bandidos. På gravstenarna finns Bandidos emblem och det står bl.a. "Expect no mercy".

Däremot tror jag inte det går att sätta en QR-kod i t.ex. minneslundar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Göstage
2018-05-24, 12:03

Jag tror att koden jag såg igår möjligen kan vara ditsatt av en lokal hembygdsförening och ingår i en audioguidning i byn.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Carmarino
2018-05-24, 12:26

#3 Det verkar sannolikt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Göstage
2020-07-16, 13:05

Harplinge är först ut i Halland med QR-koder på utvalda gravar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/harplinge-kyrkogard-ger-de-dodas-historier-liv

Carmarino
2020-07-16, 13:27

Spännande! 👍

Upp till toppen