Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 4815 ggr
AndersE
0

Gamla fotografer

Rötters förstasida hittade jag en notis som berättar att Lennart Snabb uppdaterat sitt förnämliga register över svenska fotografer.

Det förnämliga registret kan hämtas här!

Monkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättebra lista. Den är ju även till hjälp när man vill försöka datera sina släktfoton. Här har jag dock ett som jag går bet på. Det är tagit i Minot, North Dakota, men ungefär vilket år kan det röra sig om? Och hur gammal kan mannen vara? Jag funderar om det kan vara min morfars bror, men jag vet inte om han varit i North Dakota. Annars är det förmodligen någon av alla hans kusiner.

Monkey
0

Oj, ursäkta, jag tyckte det stod Gamal fotografier, men det kanske fungerar ändå. Fotografen i detta fall hette J.L. Skrivseth och hade skandinavisk anknyting, om jag inte missminner mig. Har inga andra bilder som han tagit.

Alsterolle
0

Google - de ä gôrbra:

Länk

ambi
0

Ja, Alsterolle, där fick man mycket information om var och när fotografen verkade.

Monkey, jag skulle gissa att mannen fotograferades kring 1908-1910 och det kan väl stämma ganska bra, då det står att fotografen flyttar till Minot 1905.

Hur gammal ser mannen ut att vara? 28 kanske. Då skulle han vara född ca 1880.

Monkey
0

Vilket sammanträffande! I artikeln på länken står att Skrivseth varit partner med fotografen O.E. Flaten i Moorehead, Minnesota. Jag hade läst om Skrivseth på Google för flera år sedan, men det här var en helt ny artikel. Tack för den. 

Min morfars far, som 39 år gammal lämnade familjen och for till Amerika 1882, har skickat ett foto av sig taget av O.E. Flaten i Moorehead, troligen samma år han anlände av utseendet att döma.

Hans äldste son (ev. den unge mannen på fotot) for efter 1890, 17 år gammal. Det skulle stämma bra med den ålder Ambi föreslår. Morfars far dog i Spokane i staten Washington 1904 och då arbetade sonen där "vid järnvägen". Sedan upphör alla spår efter sonen, men kanske han for till North Dakota.

Jag tycker att mannen på fotot är väldigt lik morfars syster på den här bilden, tagen i Stockholm av fotografen Alexis Brandt.

Cavinka
0

Vad hette din morfars far och vad hette sonen. Jag har en mycket bra kontakt i Spokane. Han har hjälp mej väldigt mycket.

Monkey
0

Hej Cavinca!

Det låter ju jättespännande. Fadern , Håkan Olson är utredd men sonen försvann. Han var 32 år när fadern dog och spåren försvann. Jag har tre namn på honom - det svenska Karl Albert Håkansson, det som stod i skeppslistan, Carl Hakanson, och det amerikanska Charley Olson (faderns efternamn). Han var född 16 november 1872 i Gullabo, Kalmar län.

Fadern tillhörde dem som det gick illa för i det nya landet. När han i onyktert till stånd blev överkörd av ett tåg på en järnvägsbro omnämns sonen i en artikel i The Spokande Daily Chronicle den 12 november 1904, som jag fått från biblioteket i Spokane. Där kallas han för Charley Olson. Fadern kallas för John Olson, och i dödsattesten kallas han för Charlis (med i). Men uppgifterna i övrigt stämmer med uppgifterna från svenska kyrkböcker. Han är även införd med samma dödsuppgifter i svenska dödboken, efter rapport från sonen. Det stora frågetecknet är alltså sonen Charley (Charlie, Charlis, Charles) Olson.

Jag har abonnnerat på Ancestry och lusläst Census 1900 för hela Spokane County, plus Spangle där fadern bodde på fattighuset 1904. Tänkte att de kanske hade samma adress. Men det vimlar av personer som heter Charley Olsson. Jag fick kontakt med en forskare i Spokane via bibliotket där för några år sedan som jag tror hette Charles Hansen, men han gick bet på uppgiften. Kanske flyttade sonen till North Dakota…

mrfotoshop
0

Kanon inlägg jag samlar på old fotographyies.

Skall bidra med lite sen, har en hel del gammal som behöver dammas av i förrådet…

Cavinka
0

Monkey

Jag har vidarebefordrat din fråga till Spokane.  Vi får se vad det kan leda till.

Cavinka
0

Detta har jag fått från Spokane! Kanske kan vara något och jag skickar också två andra bilder.

Cavinka
0

Här kommer nästa.

Cavinka
0

…… och här den sista.

Cavinka
0

Det är en man vid namn Lasse Tyft, bosatt i Spokane, som jag talade om som har skickat detta. Han är en duktig forskare och både han och jag är naturligtvis intresserade av att veta om du blev hjälpt av dessa bilder. Kanske vigselbeviset kan vara något??

chrissan
0

I Ancestrys drafts från 1:a världskriget finns ingen Carl Olson som passar. Ingen Chas eller Charles heller.

Det finns en Carl A Olson som dör 31 jan 1948, född ca 1872, dvs han är 76 år så han kan vara född 1871 också (troligen).

Monkey
0

Cavinka,

Military Records WW1 och Death Records 1907 är klart intressanta men inte vigselbeviset, där mannens föräldrar är fel. Kan din kontakt gå vidare på något sätt?

Karl Albert Håkansson föddes den 16 november 1872 i Juansbo, Gullabo, Sverige. Föräldrar: Håkan Olsson och Kristina Svensdotter Olsson.

I Draft Refords WW1 hittade jag en man med nästan samma svenska namn (Karl J. Hakanson) som min gubbe och med exakt samma födelsedatum och Sverige. Trodde då att jag hittat rätt, men jag fick hjälp i Anbytarforum, Rötter med att kolla närmaste släkting, som stod nämnd i dokumentet, och då fann jag att båda personerna kom från en annan socken i Småland.

Chrissan,

Den Carl A Olsson som dog 1948 skulle kunna stämma. Var bodde han? Hur kan jag komma vidare?

Tack för hjälpen.

chrissan
0

Han bodde i Olympia, Washington state. Man kan skicka efter dödsbeviset från VintaChek men det är dyrt. Kanske Cavinkas kontakt kan hitta det billigare eller lokalt.

Monkey
0

Tack för det Chrissan.