Hjälp!
Hur långt ner i tiden kan man gå ner i släktforskningen egentligen?
Idag fick jag höra av en släkting som forskat i vårt släktnamn i många år att vår anfader var Harald Hårfagre,som levde på 800-talet,och släkten fanns reda på 600-talet i Wales.
Kan detta stämma?Och isåfall hur kan man kolla det?
Det fanns väl inga kyrkböcker och dylikt skrivna före 1600-talet?
Ett enkelt svar är väl att om man i släkten har adelsmän eller präster kan det finnas släktutredningar som sträcker sig väldigt långt bak. De bygger säkert på andra källor än kyrkböcker.
Sådana utredningar ligger det ute många på nätet. Jag har själv lite adelssläkter långt bak på morfars sida, och kunde där "kroka på" en utredning som också går till Harald Hårfagre - och lite annat kul. Jag har aldrig provat att verifiera detta genom att kontrollera källor. Huvudskälet är att jag intresserar mig mest för släkten några få generationer bakåt.
Om Harald Hårfagre är min släkting eller ej påverkar mej inte på något sätt idag, men släktens liv på 1800-talet kan faktiskt på flera sätt beröra mitt eget liv idag.
Kanske finns det bättre svar på frågan?

Ok,tack!Jag berättade detta för en väninna som trodde att jag hittade på,att det är totalt omöjligt att komma längre ner än 1600-talet.Men då går det alltså iallafall.Jag ska visa henne ditt inlägg så kanske det blir tyst på henne 
Men du!Då har vi samma förfader du och jag…

Med tanke på att man säger att alla som kan komma tilbaka till början av 1500-talet är släkt med Gustav Vasa så kan man säga att alla som kan haka på adel är mer eller mindre släkt.
Själv har jag ännu inte hittat en enda adelsman eller präst, men letar fortfarande.

Vad ska man ha som signatur tro?

Det brukar väl sägas att alla nordbor som släktforskar kommer förr eller senare att stöta på Gorm den gamle…

Genom medeltida brev finns möjligheter att komma till medeltiden. Det finns t.ex. ett köpebrev från 1482 som berör mina släkter och det kan vara ett köp från far till son. Anor i Jämtland kan lättare nå medeltiden då deras arkiv fanns i Norge. Vårt svenska riksarkiv förstördes till stor del när Tre kronor brann.
Ett framtida forskningsprojekt är Vatikanens arkiv, som numera är tillgängligt åtminstone för män. Där kan det finnas mera material från katolska tiden som ger uppgifter om våra anor. Problemet är väl att läsa den latinska frakturstilen.
Så visst kan man komma till medeltiden även på bondesläkter om man har tur. Kanske kan någon runsten även passas in.

Jag förstår inte hur man kan följa släkter via runsten.Det är nog lite för komplicerat för mig 

visst går det och jag har vid tillfälle fått en sammanställning av en annan släktforskare jag är släkt med som skulle tyda på att jag är släkt med Harald Blåtand och massa andra europeiska kungahus men bakom 1500-talet tycker jag att man ska ta allt med en nypa salt …

Släkttavlor med kungliga anor och många fantasikungar är sällan korrekta. Jag har sett någon släkttavla som når till Karl den store. Det är klart når man dit på korrekt sätt, kanske man kan backa till Kristi födelse. Tyska och franska adliga släktet kanske kan kopplas till Karl den store.
Om man har tur att få fram fastebrev från medeltiden kan man ibland komma bakåt bland vanliga bondesläkter. Men största problemet kan vara att nå dit. Med hjälp av omfattande domboksstudier kan det dock gå. Där förekommer det att det är släkttavlor i 5-6 generationer

Oj!!Tänk att kunna "se" så långt tillbaka i tiden..

Här är en släkttavla från Adam och Eva och framåt. http://www.geocities.com/7life/gen.html så nog finns det "släktutredningar" som går långt tillbaka.