Fogdeinstruktion 1700-talet
Som jag har berättat om i en artikel arbetade min mormors farmors mormor som piga på Ruders herrgård i Tibro några år i slutet av 1700-talet. Jag har själv bott en natt på herrgården och gått i den smala trappa med hårt slitna trappsteg som var avsedd för tjänstefolket. Spännande!
I samband med att jag sökte information om Ruder fick jag - via Britta Zachs - dessa instruktioner som är skrivna på 1700-talet och som riktar sig till gårdsfogden på Ruder.
Jag hoppas bilderna ska vara läsbara - för det är ganska intressant!

Hur mycket pengar var 1 daler 1736?
#3 Rys, rys…
Fast jag ser att uppställningen är "nutida", det fanns kanske inte en prislista på det sättet…?

Jag skulle tro att den till och med är påhittad under senare tid, men jag vet inte säkert, den fanns inklistrad på pärmen i en gammal bok jag hade liggande så hurpass verklig den är vet jag inte men rätt kul ändå.

Jag tror inte den är påhittad …
Försökte leta lite om värdeförändringar men vet inte om jag blev klokare…
1 daler silvermynt = 3 daler kopparmynt = 1/3 riksdaler (= 2 caroliner = 4 mark)
1830 index -62,8 Juli 1914 index 100 2006 index 4154
enligt konsumentverkets historiska siffror.
Priserna har idag stigit 63 gånger sedan år 1834 och 44 gånger sedan kronans införande år 1873 samt 16 gånger sedan år 1949.
Priser och penningvärde beskrivs i boken Lagerqvist & Nathorst-Böös "Vad kostade det? Priser och löner från medeltid till våra dagar" 4:e upplagan, LTs förlag 1997. Priser och löner samt index för levnadskostnader: år 1732 index 13, år 1834 index 26, år 1949 index 100, år 1995 index 1455. Index ska vara årsmedelvärden så bokens värden bör ändras (se även SCB konsumentprisindex):
Jag menade inte att den var helt påhittad. Jag menade att man först - av typsnittet - kan tro att det är en faksimil. Det visar sig ju när man läser att det inte är så.
Faktauppgifterna kan ju vara helt korrekta, men de kanske inte har funnits uppställda så - som en prislista…?
Levnadskostnadsindex tycker jag är bra, men den börjar 1830.

Den där målarräkningen är bra…dock dyker den upp på flera olika ställen i Sveriges avlånga land och uppställningen är i stort sett densamma. Jag har sett ett par liknande, bl.a en från Jämtland som är i stort sett identisk med den från Nyed.
Oavsett om det är en vandringsskröna eller inte så är den ju bra….
#9 och 10. Ja, det var kul!

Den har jag också sett. Målarens räkning alltså.
Detta hittade jag …
Jag kan ange varifrån bödelstaxan härtammar ifrån, och det är ifrån Västerbotten/Umeå där det finns upphängt i bödelsstugan invid gamla I 20 området, där det en gång i tiden verkade som bödelsstuga.
Kommentar av Jocke Emanuelsson 16 jan 2004 kl 11:30