Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1676 ggr
KamillaB
0

Tips för nybörjare.

Hejsan!

Jag heter Kamilla och är ny här på Proveniens.
Det är så att jag funderar på att börja släktforska, men har ingen större aning om hur man gör.
Jag har läst lite i trådarna som finns här, men det är ju rätt många trådar om släktforskning här så jag har inte hunnit läsa igenom alla så jag ber om ursäkt om jag tar upp något som det redan finns en tråd om.
Måste man ha något speciellt program till datorn? (vilket?)
Vilka böcker rekomenderar ni att jag börjar med?
jag behöver nog alla tips jag kan få.

Min farbror släktforskade för en tid sedan, men han har blivit lite cenil och minns inte så mycket av det han fått reda på. Men han nämnde något om en släkt som heter La Fleur (stavningen är jag osäker på) någon här som vet något om denna släkt?

Tack AndersE för en fin sajt!

Alsterolle
0

Kamilla!

Välkommen till oss här på Proveniens!

En gratis nybörjarbok finns för nerladdning hos SVAR
Annars är nog "Släktforska steg för steg" av Clemensson/Andersson den bok som anses ge den bästa introduktionen. Beställes lämpligen på nätet exvis hos Adlibris.

Du är välkommen med frågor av alla de slag!

Olle

Essen
0

Alla som heter La Fleur ehöver ju inte vara slakt men jag vet att det finns en mode designer i New Orleans som heter La Fleur i efternamn.

Hemsida: http://www.yvonnelafleur.com/

Och en bröllops fixare/företag…

http://www.lafleurweddings.com/

KamillaB
0

Tack så mycket Olle! Jag ska kika på dem genast!

KamillaB
0

Tack Essen. Ska kika! Jag tror det var jätte långt tillbaka vi skulle vara släkt med dem. Men man kanske kan få fram det på något sätt ändå.

Alsterolle
0

Ett sök med Google på "släkten Lafleur" och valet "svenska sidor" gav en hel del spännande svar om invandrade valloner m.fl. Du verkar få en hel del att göra!

KamillaB
0

Ja han sa något om Valloner med. (Och spanjorer, italienare och finnar) Jag ska kika på det på en gång! Tack så mycket :)

KamillaB
0

La Fleur verkar vara ett jätte vanligt namn.

chrissan
0

KamillaB:

Börja med att ta rätt på dina närmaste förfäder, tillbaka till ca 1900. Det bästa sättet är att fråga släktingar om vad de hette och var de kom ifrån. Register och kyrkböcker på nätet har mycket lite uppgifter om folk på 1900-talet pga sekretessregler och regler för nätpublicering. Däremot finns alla dödsfall 1947-2006 på en CD. När du fått fram så bra data du kan så kan du börja söka i folkräkningarna 1900 och 1890, som finns på CD och på betaldatabasen Svar. Utifrån dessa uppgifter kan du gå bakåt i kyrkböckerna (Genline, Svar, ArkivDigital). Då har du redan fått fram massor. Förhoppningsvis kan du få fram ett släktträd och se om det stämmer med släkten LaFleur.

KamillaB
0

Chrissan. Tack så mycket! Vart får man tag på dessa CD? Jag tror att mamma har ganska bra kolla på vad alla heter och kanske även var de kommer ifrån. Ska ringa henne.

chrissan
0

De finns att köpa på bl a Sveriges Släktforskarförbund (www.genealogi.se) och på Svar (www.svar.ra.se). Om du har enstaka frågor så kan du säkert ställa dem här och få svar. Men i längden är det bra att ha dessa CD.

Ett program jag använder för att hålla ordning på alla är Min Släkt (www.dannbergsdata.se), det är gratis att ladda ner med grundfunktioner, men då får man påminnelse om livens ibland. Licens kostar 350:-. Det är enkelt att använda och överskådligt.

AndersE
0

En diskussion om olika släktforskningsprogram finns här.

KamillaB
0

#10 Tack så mycket.
#11 Tack, ska kika på det.

Tydligen (enligt min pappa) så var det ingen ide att forska på den släkten då de redan hade papper någonstans där det mesta stod. Så jag ska forska på mammas släkt istället och har nu rätt mycket namn.