Maria Nilsson
Astrid Lindgren uppmärksammas ju just nu med anledning av att hon föddes för 100 år sedan.
Denna bild väckte därmed min släktforskarådra till liv. Astrids make Sture Lindgren ligger begravd på Norra begravningsplatsen i Solna. Brevid hans grav ligger de två bröderna Bernström som avled som barn. Det var deras grav och tragiska död som fick Astrid att skriva boken om Bröderna Lejonhjärta.
Vilka var pojkarna och vem var Trotjänarinnan Maria Nilsson? Hon som fick dela grav med familjen Bernströms två små gossar.
Det verkar vara onekligen spännande att utreda ´henne.
Föräldrarna bör kanske vara födda på 1850-talet. Det finns en hel del att leta bland 1890 års Bernström, men jag hinner inte just nu.
Man brukar prata om yrkesskada, men jag vill nog kalla det för hobbyskada :-). Jag kommer på mig själv ibland att jag snabbt börjar tänka på ursprung och viljan att börja leta, när jag ser någon lämplig avliden person.

Maria Katarina Nilsson var född i Södra Solberga (Jönköpings län) Lökaryd söregård som dotter till Zackarias Nilsson f.1815-10-20 o.h.h. Sara Lisa Petersdotter 1818-05-22.
Södra Solberga AI:9 s 116 (GID:1134.9.91400
Det verkar vara denna familj:
Direktör John Bernström född 1845 i Skåne
Hustru Henrietta kristina (efternamn saknas) född 1850 i Stockholm
De har 10 barn år 1890 enligt Sveriges befolkning och bor då på Härolden N:O 15, Kungsholms rote 4
En av pigorna heter Maria Kristina Nilsson född 1852 i Solberga, Småland.
1900 bor familjen i Saltsjöbaden, Nacka , Södermanland.
Då heter fadern Joh (sic!) Peter Fredrik Bernström född 1850!! i Helsingborg Skåne och modern är Henriette Kristina Sundström född 1850 i Klara, Stockholm.
Tjänarinnan Maria Katarina!! Nilsson född 1852 i Solberga, Småland finns med.

Ena barnet var detta:
Bernström, Nils John
Barn
Begravd 14/12 1882 på Norra begravningsplatsen (område 16B, nr 5).
och det andra denne:
--
Bernström, Johan Bertil
Barn
Begravd 4/11 1886 på Norra begravningsplatsen (område 16B, nr 5).
Så de dog ju inte på samma gång, men kan ju ha fått en gemensam sten.
Det verkar som om de inte är barn till John Bernström och hans hustru, då de finns med på Kungsholmsskivan och har en rad barn, men inte dessa. John Bernström med hustru och flera barn finns i en annan grav på Norra begravningsplatsen. Så det finns nog mer forskning att göra på dessa.

VAr barnen Marias (och husfaderns?). I den icke fullständiga folkräkningen 1880 finns en st Nils John, född 1878, fosterson hos portvakterskan Matilda Wenermark f 1822 i Jönköping,bor i Adolf Fredrik. En st Johan Bertil som är listad i Storkyrko som efterförd titel son, finns ej på Gamla Stan CD, född 1879. I originalet står han efter en Frans Teodor Andersson, handlnde f 1851, vistelseort Långholmen. Men i folkräkningen som ensam.
Ja, det verkar litet mysko att bara två barn och trotjänarinnan finns i en grav. Var finns föräldrarna och de övriga syskonen till dessa barn?
Maria kan ju ha flyttat till dessa pojkars föräldrar efter 1900. Har hon då stannat på samma ställe tills hon dog 1935, ja, då kan man nog kalla henne trotjänarinna.
Går det att se i födelseböckerna vem som var pojkarnas föräldrar?

Det står bara "Stockholm" på födelseort, tyvärr.
Visst är det ändå märkligt att inte fler anhöriga ligger i samma grav, då det ändå är fler än en som ligger i graven?
I min farmors pappas och mammas grav ligger förutom de också två söner och deras hustrur, en svägerska och en syster till sonhustrun. Jag vet inte vad det finns för bestämmelser, som gör hur många som kan ligga i samma grav, om man ev. gör upp sådant redan då graven inrättas. Fast i detta fallet med pojkarna, hamnar Maria där nästan 50 år senare.

Nils John Bernström är enligt Klara-CD född som son inom äktenskapet till familjen den 24/7 1881, 4/10 1882 flyttar familjen till Humlegårdsroten. Han avlider 10 dec 1882 i högersidig lunginflammation, församling Hedvig Eleonora, adress Gevturegatan 66. Föräldrar Civilingenjören Johan Peter Frdrik Bernström och Henrietta Kristina Sundström.
I Hedvig Eleonoras dödbok finner man också Johan Bertil, född 9/4 1884, död 1/11 1886 i krupp. Bor på Grevtorget 66, samma föräldrar.

Kan man inte anta att Maria var den älskade barnpigan, med så många barn och gott ställt så hade de säkert ett moderssubstitut i form av henne. Hon finns med redan 1878 när rotemansarkivet börjar. 13 barn mellan 1875 och 1891! Modern måste varit ständigt gravid.

Husfadern var, även efter tidigare mått mätt, en riktig bakåtsträvare och tyrann. Chef för AB Separator (numera Alfa-Laval) och riksdagsman. se bifogad artikel ur Svenskt Biografiskt Handlexikon 1906.
Se även http://www.dagensvisa.com/minata/visa_4_mar.html
Han dog 1925
Jag såg att det var rimligt att "stoppa" in de avlidna barnen mellan de andra födda. Så den kvinnan måste ha varit gravid jämt.
På foto #22252 i Porträttfynd står det om en Otto E P Kjellberg, att han flyttade med sin familj 1882 till Grevturegatan 66. Där bodde ingenjör John Bernström (AB Separator), justitierådet K A Lindhagen och dennes son jur kand, sedemera borgmästare i Stockholm, Karl Lindhagen.
Intressant att få lära känna denna familj!

Tack för alla era kloka inlägg. Jag har inte struntat i att svara er utan fick ett tråkigt samtal från min mamma igår. Mina far befinner sig just nu på sjukhus och opereras i denna stund.

Det var verkligen tråkigt, Cheyenne. Hoppas det går bra för honom.

Tack chrissan.
Men nu fick vi svaret på vem gossarna Bernström var och Maria Nilsson fanns ju redan i familjen 1881. Känns dock lite tråkigt att hon aldrig (vad vi vet) fick egna barn.