Ordnar
En bror till Frithiof Andersson (Nobel) var officer och i hans CV ser jag att han tilldelades St. Stanislausorden 1909.
Är det någon som vet på vilka kriterier man fick den? Detta är ju ursprungligen en rysk orden och han var svensk militär.

Tsar Nikolaj II var på statsbesök i Sverige 1909, och vid sådana tillfällen utdelades gärna ordnar av gästen till folk i värdlandets uppvaktning. Så det kan ju vara därför din släkting fick en rysk orden.
Tack så mycket .
Jag hittade ett brev som bekräftade vad du skrev den 8 november.
"Förra söndagen var jag ute igen och vaktade ryske kejsaren som lyckligt slapp ifrån oss, fast det visst "var bud efter honom".
Han honnorerade mig mycket hyggligt och ståtligt för besväret. Jag har nämligen erhållit ryska St. Stanislausordens 2 kl., d.v.s. kommendörskors; ett rödemaljerat kluvet kors med förgyllda örnar mellan spetsarna, att bäras i högrött band med vita kanter om halsen; det kommer att göra sig alldeles utmärkt bra till frack med det röda bandet på skjortbröstet.
Brevet är från den 3 juli 1909.

Han såg ju ståtlig ut, och trevliga mustascher!
En ståtlig och stilig karl. Vad hade han för grad i den Ryska armen.
Hälsningar Gnidde.

Han var svensk militär vad jag förstår, men fick belöning för att ha vaktat ryske tsaren. Då borde han väl vara kapten, med tre stjärnor?
Ja, han var kapten vid Vaxholms Grenadjärregemente.