Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 1803 ggr
Gnidde
0

Emigrerade till England 1897

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nicolaus Julius Olsson f 15/7 1875 i Hedvig Eleonoras församling, utfluttar till Kristiania från Skå 16/4 1897 och därifrån troligen till England. Enär jag ej har tillgång till Emibas i någon form ställer jag frågan vart tog han vägen. Jag har försökt med olika kyrkor i England men inte fått något svar. Enligt min mor så var Julius och hälsade på i Sverige någon gång på 1920-talet. Kan någon hjälpa mig?! Bilden föreställer Julius i ett växthus någonstans i England.

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Jag kan inte hitta honom i 1901 års folkräkning i England. det fannas en massa Olsson men inte han

AndersE
0

Han är inte med i Emibas

AndersE
0

Möjlig träff på findmypast:

Name:

Julius OLSSON

Date of departure:

17 August 1898

Port of departure:

Liverpool

Passenger destination port:

New York, USA

Passenger destination:

New York, USA

26

Marital Status:

Single

Sex:

Male

Occupation:

Labr

Passenger recorded on:

Page 5 of 20

Ship:

Official Number:

Master's name:

Steamship Line:

Where bound:

Square feet:

Registered tonnage:

Passengers on voyage:

TEUTONIC

0

John G Cameron

New York, USA

16011

4237

789

chrissan
0

Gnidde

Kyrkorna i England har inte folkbokföring. MEN Svenska kyrkan i London höll reda på en hel del svenskar. Deras arkiv finns filmat på Svar (mikrokort) av ganska dålig kvalitet. Annars måste man åka dit, kyrkböckerna finns fortfarande i london.

Gnidde
0

Får prova mad svar och se vad det kan ge, tack all för hjälpen! Skrattande

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

I dag kom bouppteckningen efter Nils Olsson Julius far. Enligt den står Julius som vistandes i England bouppteckningen är daterad den 25 juni 1924 Alla bröder och systern är antecknade. Så Julius bör ha varit med, och boende i England men var?? Har meilat till sv kyrkan i Englan med förfrågan.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Julius gifte sig troligen i Emed Annie C Verdon i desember 1910. Dom fick minst 4 barn. Så Anders den Julius som du hittade kan vara rätt, han kan ha varit i USA innan han återkom till England. Vigseln skall ha skett i Edmonton reg dist Middlesex England. Får se vad som kommer fram.

Vad jag fick från England i dag.

I have fond a marriage of a Julius N Olsson to Annie C Verdon in the December (that is October to December) quarter of 1910 the marriage took place in the Edmonton Registration District. I then looked for children of that couple and found Mina birth registered at Edmonton Dec quarter of 1911 Augusta birth at Edmonton in June quarter of 1913 Teressa at Edmonton in the March quarter of 1915 Olive at Edmonton in September quarter of 1917 There may be a Hannah but not readily located Edmonton Registration District was in Middlesex Kevin Some more information for you. Annie C Verdon was probably Annie Constance Verdon born in Cheshunt daughter of Louis and Louisa Her birth was registered at Edmonton in the December quarter of 1886. Her family were living in Enfield in the 1901 census

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Vad roligt att du fick information om Julius till slut!

AndersE
0

Jag håller med!

Gnidde, hur gjorde du? Hittade du adresser på nätet?

Gnidde
0

Nej jag la ut en fråga på Ancestry och fick in det svaret från en Engelsman. I dag kom boupptecknningen efter Julius mamma, där står att alla barnen är kallade men Julius kom inte hem. Det står bara att han vistas i London England 1930 ingen adress var med. Har skrivit till Svenska kyrkan i london men inte hört något än. Hoppas det kommer svar därifrån.

Hälsningar Gnidde.