Karolinermonumentet
Tänkte skriva lite om Karolinermonumentet och Duved skans som var en viktig gränspost. Samma dag som utflykten till Tännforsen, (september 2005) så stannade vi till vid Karolinermonumentet också. Det tyckte jag var intressant också.
Duved Skans var en fungerande försvarsanläggning under 1700-talet och avståndet till norska gränsen är ca. 5,5 mil.
För att förbättra försvaret så billigt som möjligt under den tid då krigen avlöste varandra, så började man bygga skansar med tillhörande stängsel och sicksackgående vallar för att försvåra anfall. De flesta borgar byggdes under folkvandringstid och Mjälleborgen på Frösön, byggd på 300-talet är Jämtlands äldsta och under medelttiden byggdes borgar med stentorn. Ett ett exempel är den borg som står i Brunflo. Medan skansar byggdes med en enklare och billigare teknik, vallgravar och vallar i jord. Skansar bygges för att kontrollera viktiga vägar och färjeställen.
Jag tar mig friheten att samla alla bilder och kommentarer om Karolinermonumentet här. Följande fyra kommentarer är alltså egentligen gjorda av Hirit!
Hirit:
När armén senare tågade tillbaks från Trondheim mot Duved överraskades de av en svår snöstorm.Ovädret kom att kräva minst 3000 soldaters liv. Soldaterna var illa klädda och dog på fjället mellan Tydal i Norge och Handöl i Sverige av köld.
En frusen Karolin i snöstorm, kyla och ej anpassad klädsel. Det är helt otroligt för oss levande själar av idag, att i alla fall nästan 7000 klarade återtågandet till Duved skans och man kan inte ens i den vildaste fantasin leva sig in i hur de upplevde denna strapatsrika tur hela denna långa väg. Vem vill pröva på att göra om denna strapats mitt i bitande vinterkyla och snöstorm i fjällen frivilligt och utrustade på så sätt som de var 1718. Inte jag.
Hirit:
Härifrån Runilshöjden kunde man sommaren 1718 titta ut över landskapet och se ett hav av soldater, hästar och boskap. Det var Armfeldts Karoliner dom väntade på order om avmarsch mot Norge. Det här kortet är knäppt mot Åre till, solen låg på så jag tror inte att kortet skulle ha blivit speciellt lyckat år motsatt håll. Men jag är övertygat om att det säket var liv och rörelse även på denna sidan om höjden där monumentet är rest.
Hirit:
Här är de ca. 50 trappsteg upp till minnesmärket och det är inte mig som ni ser på bilden, utan min syster.Det var jobbigt att ta sig upp och inte så lättsamt som man skulle kunna tro.
Även om nedfärden var lite mindre ansträngande så gällde det att ha tungan rätt i mun, eftersom det är breda trappavsatser. Men det var värt besväret. När arbetet är slutfört är också mödan glömt.
Hirit:
Karolinamonumentet över Armfeldts soldater restes 1892 och det var också från Duved som de tågade mot Tröndelag år 1718. Runnilshöljden, blev tidigt en försvarsbefästning och anlades troligen efter freden i Roskilde 1658 då Sverige fick Jämtland och hela Trondheims län i sin ägo. Men skansen som var enkel var snarare en utsiktsplats än en skådeplats för krig, därför att den var sårbar för anfall och manskapet skulle snabbt bli utan vatten.
Den nya skansen byggdes nere vid älven vilket var bättre med tanke på transporter och proviantering. Under 2:ndra världkriget kom den gamla skansen åter till användning, men den här gången som amfiteater och på kullens vänstra sida skymtar de terasser som grävdes ut som sittplatser. Den här gamla skansen fungerade nämligen som åskådarläktare då 1940-talets beredskapstrupper bjöds på underhållning.
Jag har läst lite om den här marschen tidigare. Det är verkligen en fascinerande händelse i vår historia!
Tack för berättelsen och bilderna Hirit!