Trettiosex qvadratalnar
Jag blir inte riktigt klok på det här, jag behöver Er hjälp;
I ett dokument daterat 1871 uppges en yta vara "trettiosex qvadratalnar". En aln var ju 59,4 cm och då borde ju en kvadrataln vara 59,4 x 59,4 cm, alltså 0,594 kvadratmeter och trettiosex kvadratalnar måste då bli 36 x 0,594 kvm = 21.38 kvadratmeter.
Om man söker på nätet på olika sidor, oberoende av varandra, t.ex. den här sidan får man uppgiften att en kvadrataln bara motsvarade 0,353 kvadratmeter och då blir ju trettiosex kvadratalnar bara 12,71 kvadratmeter! Hur hänger detta ihop? Är det jag som är dum i huvudet eller saknade det gamla måttsystemet konsekvens?
Tacksam för synpunkter. Inte tänker jag väl ligga sömnlös i natt för det här men eftersom jag håller på att snickra lite på en berättelse vore det bra med ett besked om hur det verkligen hänger ihop.
Någon som vet?
Tydligen så härstammar våra mått och vikter i huvudsak från 1665 års riksdagsbeslut. Den uppgift jag har, så skulle 1 aln vara =2fot=59,4 cm.

Om vi utgår från att en aln är 0,594 m, så är en kvadrataln 0,594 x 0,594 = 0,352836 m²

Enligt http://dblex.com/konvertera/?storhet=Area
så är en kvadrataln = 0,3526 kvadratmeter och 36 kvadratalnar är då 12,69 kvadratmeter.
Kul sida för den som är intresserad av att kolla olika mått..
@nn

Det är väl ändå ganska stor skillnad på 21 och 12 kvadrat meter. Så vilket verkar mest logiskt för ursprungs uppgiften? Aln kan ju vara olika lång lite beroende på vad man ansåg. Måtten ändrades med tiden har jag för mig?

Vad ska man ha som signatur tro?

Ja, det är helt uppenbart, det måste vara jag som är dum i huvudet.
Det som avses måste vara ca 12-13 kvadratmeter.
Tack!
#4 Att Svenne får det till 21 kvadratmeter, är ju bara ett räknefel. 59,4 x 59,4 är ju inte 0, 594 kvadratmeter.

Javisst, jag är väl inte riktigt så dum, jag hade väl bara lite otur när jag försökte tänka till!