Lenngren-Lesch-Nobel
Flyttat från Nobel
Carl Lenngren finns från 1841 på GID 2740.46.88200, med syskon till Paulina. Där står en annan födelseort (kanske) men vilken?
Jag försöker flytta denna diskussion om Lenngren till en ny rubrik så att de fina breven inte störs.

Kan det stå Helsinge församling? Kyrkböckerna för aktuell tid finns ej i HiSki

De flytar till Helsingfors 1852, GID 2740.52.32200.

Hepp
såg inte att du skapat en ny rubrik, så det blev lite dubbelt.
Jo jag läser också Helsinge
Chrissan
Det var bra att du flyttade diskussionen, det kan bli lite rörigt annars.

Svar på finska Suku-Forum:
Martin Josefsson skriver:
Jag har inget direkt svar på var han är född men om det i något skede blir helt hopplöst att spåra honom så kan man tänka sig att namnet Lenngren kom in i bilden efter hans födsel. Det finns nämligen soldatnamnet Lengren. I så fall finns det enligt HisKi flera Carl som är födda 24.8 1808 - bl.a. i Åbo. Man kan då söka på karl och 1808 i alla församlingar samtidigt och sedan med Ctrl+f söka 24.8 på resultatsidan.
Möjligen kan det också vara värt att kolla upp soldaten Johan Lengren som 1792 gifter sig i Letala. Eventuellt är det samma Johan Lengren som 1817 i Letala med en annan hustru får barnet Gustaf.
Lenngrenare finns också ganska mycket i Sverige.
Henry skriver:
Hej,
I en släktutredning av släkten Less-Lesch-Lesche av Robert Estlander finns följande:
Eva Kristina Lesch, född i Helsingfors 24.12.1811, död där 8.2.1902. Flyttade 1834 till St. Petersburg och återkom 1853. Hon gifte sig där 30.3.1839 med sedermera handlanden och gårdsägaren i Helsingfors, Carl Lenngren, skeppskaptensson, född i Helsinge 24.8.1808, död i Helsingfors 24.5.1885. (En dotter till dessa, Paulina Lenngren gifte sig i Helsingfors med direktören Robert Hjalmar Nobel och flyttade till Sverige).
I mina forskningar har jag hittat att de har också en son Carl Emil Edvard Lenngren, född 7.4.1842.
Carl Lenngrens familjegrav finns i Helsingfors på Sandudds begravningsplats.

Tidskriften Genos för 1963 där de äldsta delarna av familjen Lesche finns publicerade (av Robert Estlander) finns på Carolinabiblioteket i Uppsala bl a. Robert Estlander skrev också ett manus om de nyare delarna. Referens till det och till en ev farbror till Eva Kristina finns här: http://www.genealogi.se/emigrant/forum/comment.php?id=828

Från Henry i Finland:
Eva Kristina Lesch föräldrar var:
Erik Johansson, kallade sig Lesch efter modern. Född 1778. Antecknad i Helsingfors, först såsom sjöman, lantforman, senare såsom småborgare och gårdsägare (ägde tillsammans med brodern Carl vardera en halva av tomten N:o 35 i Ö kvartalet på Skatudden). Död i Helsingfors i sept. 1831. Gift med Ulrika Forsström, född i Helsinge 1774, död i Helsingfors i leversjuka 9.6.1845.
De hade sammanlagt 7 barn mellan åren 1799 och 1817.

#5 övriga barn till Lenngren-Lesch födda i Sankt Petersburg var:
- Evelina Augustina Elisabet f.1843-12-13
- Maria Leonida Josefina f.1846-06-13
- Rosalia (?) Viktoria f.1852-04-15
#7 Det stämmer med den Erik Less som jag förmodade var fader till Eva Christina, han hade också en bror Carl som var Sjötullsvaktmästare och avled 1827-09-02 i Helsingfors.
Modern Ulrika Forsström finns det en född 1776-08-02 i Helsingfors, dotter till timmerman Erik Forsström (+1835-03-21) i Helsingfors o.h.h. Maria Nordendal (gifta 1775-10-08)
#9 Det jag kan göra är att kopiera delar från andra strängen och klistar in i ny kommentar här. Det är bättre att ni gör det själva - och sedan ber mig ta bort den kommentar som blir överflödig i andra strängen.
Om jag gör det själv är risken stor att det blir fel…