djurröd
jag har suttit och googlat på ortsnamnet djurröd. jag bor i byn och är ansvarig för våran hemsida som jag ska bygga upp.
hittar inte så värst mycket om byn.
jag undrar om någon vet vad djurröd betyder?
kanske någon annan rolig information om byn som finns hos er?
anders, om inte inlägget passar sig så får du ta bort det!

Hej
Det var mycket! Du får nog engagera andra i byn att leta också. Men du kan börja med namnet Djurröd. På ortnamnsarkivet i Lund så vet man allt om namnets historia. De har en söksida där det finns uppgifter. Det äldsta belägget (namnet nämnt i någon skrift) är från 1439, då hette det Diurrödtz sogn för socknen. Samma år har man sett: Dyffuerødtz sogenn
Du kan söka på http://130.235.143.140/beb/sokharad.aspx
så får du alla alternativ som finns för byn och socknen. Du kan ockå kontakta dem på mail: DAL@sofi.se
och fråga mera. De kan också hjälpa dig att tolka registret.
finns alla olika sätt man skrivit Djurröd genom tiderna. Det verkar som Djur betyder rådjur eller hjort och röd betyder en röjning i skogen. En plats i skogen med rådjur helt enkelt. Men kolla med Ortnamnsarkivet för säkerhets skull!
Sedan kan man göra hur mycket jobb som helst under en livstid med att ta reda på vilka som bott där och vad som hänt i Djurröd.

wow, det var snabbt!
tack så jättemycket!
finns det andra ställen onlinge där man kan hitta saker som är betydelsefulla runt om byn?
tänker på en sten som kallas slätthulta sten eller ebbasten. har googlat lite och hittade något, men vill gärna ha mer info.

hittade denna sida, undrar lite vad det är för något? för här finns nämligen den stenen med som jag nämde i inlägg 2.

Just det, det är ortnamnsarkivets databas (en annan än den jag tipsade om), jag skrev ett långt inlägg men det ramlade bort när servern gick ned. Klicka på Slätthulta Hallar så kommer historien upp, om skatten som ska vara nedgrävd där. Den historien finns i Gärds härads hembygdsbok 1935-36 som du kan låna på biblioteket. Ta gärna kontakt med hembygdsföreningen, de har årsböcker och annan kunskap om trakten:
http://www.hembygdsgarden-degeberga.se/
Kolla också Riksantikvarieäm,betets hemsida http://www.raa.se/cms/extern/index.html
Där finns t ex Kulturmiljösök på vänster sida. Ett sök på Djurröd ger bl a en lista på böcker om socknen och byn.
Du kan nog hålla på en hel livstid och studera Djurröd!

OVÄRDERLIG info! tack så jättemkt. ett besök till bibblan idag =)

Lite mer tips!
Om du går in på Lantmäteriets hemsida och deras Historiska kartor, kan du söka på Djurröd i "Avancerad sökning".
Du får då upp ett antal intressanta kartor och lantmäteriförrättningar från byarna i trakten. Så många så att jag nästan blir avundsjuk
.
Sen kan du besöka Folklivsarkivet i Lund. De har en hel del uppteckningar och bilder från Skåne. Har du tur kan det finnas några gårdsbilder i deras Gårdsarkiv. Hittade följande information vid en snabbsökning:
Acc. nr :G 2518 Skåne :x Härad :Gärd Socken :Djurröd Ort, by eller gård :Djurröd Fastighetsnummer :2 Insamlingsår :1925 Planritning :1 Sökord :prästhemman; skiftesverk; härbärshus; härbärge Beskrivning :Prästhemman i skiftesverk.Härbärshuset är husets äldsta del; Kortare skiftesverk,bjälkhuvuden synliga
Nordiska Museet har också en imponerande bildbank att botanisera i.
Till sist, men inte minst - Ta mod till dig och gå runt till de gamla i byn. Be dem berätta om hur det var förr, be dem visa några fotografier som de har (ligger ofta i en skokartong) Så gjorde jag, och i dag har jag ett rikhaltigt fotomaterial från byn Vomb. Bilder som annars kanske hade kastats eller skingrats vid en bodelning efter att de gamla dött.

tack för länkarna christer, sitter o söker på lantmäteriet nu.
en fråga som jag har: hur är det med kartor osv, får man lov att använda sig av dem?
samt hur riktiga är kartorna man hittar på raå's hemsida? sitter markeringarna på rätt ställen? någon som har erfarenhet av det?

Om du ska ha dem på en websida så måste du begära tillstånd, men det brukar gå bra.
Tack chrissan för länken till Skånes ortnamn. Den har jag missat.