Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 1857 ggr
Anna-hfg
2007-10-31 19:36
0

Civilisationsteorin?

Är det någon som på ett enkelt sätt kan förkara denna teori av Norbert Elias för mig?

Jag har hoppat in i en högskolekurs (Historia) och ska skriva en uppsats utifrån denna teori men problemet är att jag inte vet något om den.

Alsterolle
2007-10-31 19:48
0

Söker man på Norbert Elias hittar man bl.a. denna länk

AndersE
2007-10-31 20:07
0

#1 Intressant artikel!

Hos mig dyker detta upp:

Det sägs ibland att vi människor egentlligen inte utvecklats sedan stenåldern - eller ännu längre tillbaka… Det används ibland som argument i hälsolära, och då människors beteende ska förstås.

I så fall blir ju civilisationen - utvecklingen - enbart kulturell, dvs vi är i grunden förmögna till samma "spontana våld" som innan civilisationen?

Anna-hfg
2007-11-01 20:54
0

Tack för hjälpen. Nu ska jag bara försöka passa in den i ämnet jag valt, emigrationen. Lärarna trodde nog att det skulle bli svårt att jämka ihop detta. kanske jag kan pröva tesen om att personlighet och samhälle hänger ihop med historien och strunta i våldet?

Att emigranterna var knutna till Sverige trotts att de övergett fädernelandet. jag får se vilken vinkling jag kan göra.

bokesliden
2007-11-02 09:41
0

Men om du ska skriva om emigrationen så finns det väl bättre teorier att använda? Eller måste du använda dig av Civilisationsteorin?

Anna-hfg
2007-11-03 11:44
0

Ja, suck! Jag har liksom bara hoppat in i en kurs, på uppsatsdelen, så de andra har läst en hel del annat verkar det som. Det är en historiekurs för blivande lärare. Jag måste klara uppsatsen innan jag får ut mitt betyg så jag kan söka vidare.

Hade tänkt att jag skulle hålla mig till något jag kan, släktforskning och inte ge mig in på något som jag inte har läst så mycket om.

bokesliden
2007-11-03 12:23
0

Ok, jag har för mig att det finns en genomgång av Elias teori i någon av de här böckerna (eller båda?): Andersen, Heine & Kaspersen, Lars Bo (red) Klassisk och modern samhällsteori, Lund, 1999 eller  Månsson, Per (red), Moderna samhällsteorier. Traditioner, riktningar, teoretiker, Stockholm, 1991. 

Vilket källmaterial har du tänkt använda? Brev, dagböcker, andra böcker, tidningsartiklar, eller något annat? Materialet blir ju rätt viktigt för vilka frågor du kan besvara tillsammans med Elias teori.

Denna kommentar har tagits bort.
Anna-hfg
2007-11-03 19:52
0

Har tillgång till en del amerikabrev och till min amerikanska släkt, förståss. Det finns en släkting som var 5 år när han och hans familj utvandrade, han är 95 år idag. Kanske jag kan fösöka få lite uppgifter från honom. Fast en del amerikaner tar evigheter på sig att besvara brev.

Tidningsartiklar om jag kan hitta och sedan tipsade lärarna om Emigrationsutredningen av Gustav Sundbärg, från 1905 om jag kan få tag i den.

Kan jag inte få ihop det får jag försöka hitta ett nytt ämne men jag vet i katten vilket.

bokesliden
2007-11-04 21:54
0

En variant skulle väl kunna vara att strunta i Elias teori och i stället analysera Amerikabreven utifrån hur ofta man skrev, vad det var man skrev och berättade om och vad frågade man dom där hemma om? Det blir ju i så fall en kvalitativ analys av en intressant och väldigt lite utforskad del av emigrationsprocessen.

När det gäller Emigrationsutredningen så finns den på de stora biblioteken (kolla på www.libris.kb.se).  Men dessutom finns den scannad och utlagd på nätet på följande adress: http://www.ub.gu.se/samansvar/textarkiv/emigrationsutredningen/

Ett tips är att i första hand kolla på bilagorna som bland annat innehåller skrivelser från kyrkoherdar och olika myndighetspersoner.

Anna-hfg
2007-11-05 01:18
0

Jag tror man måste ha med teorin, suck. Hade gärna skippat den!

Tack för tipsen!