Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 1509 ggr
Lisko
1

Snart är denna dagen faren

Den här lilla dikten hittades i en byrålåda. Skriven av min mf f  Bonden Verner Lundholm på sin 66-års dag den 5 Oktober 1936.   Han dog tre år senare.

Snart är denna dagen faren.                                                     Snart har åren gått till slut.                                                         Jag har plöjt och sått och skördat, som min fader gjort förut.         Mina söner skola växa, tills de gifta sig en dag.                            Och jag själv blir vit i skägget och blir satt på undantag.                 Och en dag när fåglar sjunga liksom nu i stilla vind, skall min furukista gunga genom kyrkans vita grind.                                  Men kring vägen, där den vaggar skall det sista korn jag sått,         stå och buga sig och minnas alla mödans steg jag gått.      

Visst är den fin!

Lisko
0

Anders E, Varför ser det ut så konstigt? Att texten hoppar?

Lisko
2

Jag prövar en gång till. 

Snart är denna dagen faren.

Snart har åren gått till slut.

Jag har plöjt och sått och skördat,

som min fader gjort förut.

Mina söner skola växa, till de gifta sig en dag.

Och jag själv blir vit i skägget och blir satt på undantag.

Så en dag när fåglar sjunga, liksom nu i stilla vind.

Skall min furukista gunga, genom kyrkans vita grind.

Men kring vägen där den vaggar, skall det sista korn jag sått,

stå och buga sig och minnas alla mödans steg jag gått.

AndersE
1

Hoppar vet jag inte…?

Dikten är fantastisk!

Den uttrycker så otroligt mycket. Jag får intrycket att han är helt tillfreds med sitt liv, och stolt över vad han uträttat.

AndersE
1

Den här lyfter jag upp för att fler ska få ta del…

Gullan402
1

"puttar" fram denna dikt idag efter att ha varit på allahelgonagudstjänst i kväll.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

ambi
1

Det är så att ögonen tåras!

(kanske för att min mor gick bort för två månader sedan och plötsligt minns man)

Cheyenne
1

#5 Tack för att du puttade upp dikten så att även jag fick ta del av den. Oerhört vacker och känslosam.