Vart for vi på semester?
Född 1969 och barn på 70-talet. Härliga nostalgibilder därmed. Min första utlandsresa som skedde ca 2 månader innan jag fyllde 5 år. Mamma och pappa lånade en Mercedes minibuss (heter det så?) från pappas jobb och tömde den "där bak". In med två solstolar som mina föräldrar sov på samt 3 madrasser som min bror, min syster och jag sov på samt resterande packning. Sen bar det av söderut. Men vad var slutdestinationen?
Foto från den första morgonen efter övernattning på en rastplats någonstans i Danmark. Söt 29-årig mamma med papiljotter och från vänster min bror, min syster och närmast kameran, lilla jag. Året var 1974.

Kan det möjligen vara Rom tyvärr ser jag bilden mycket suddig men gissa helt vilt med tanke på temperaturen.Och vad jag uppfattar av bilden

#5 Kan det vara Paris? Sista bilden som göteborgarna vitsade till det - "Ejfeltornet". Se lite om göteborgshumor här.
Läge att rädda färgerna med "autocolor"

Eftersom ni var i Frankrike så kanske det skall vara i Normandi där landstigningen ägde rum i andra värdskriget

Nej, vi hade styrt kosan norrut igen och var på väg hem. Vi befinner oss på Svensk mark men gjorde som sagt var en liten avstickare….!

halland någon stans?
Kommer mest ihåg från min första Paris resa(med familjen och tältning i bologneskogen) att min moster(vi var två familjer), ville snåla och beställde vatten på restaurang. Det var det dyraste på notan, Äkta Norskt fjällvatten!!

Vad ska man ha som signatur tro?
Vild gissning om kalla Sverige, någonstans vid Skälderviken.

Halland är en bra gissning men inte rätt. Platsen ligger närmre än ni tror…..!
Kul tråd! Kring 1967 lät Pappa bygga om en gammal Citroën-buss (korrugerad plåt) till campingbuss. Två våningssängar bak, som gick att bygga om till matplats. Litet kök med platta och kylskåp bak.
Var de första bilderna från Jardin du Luxembourg?
Strandbilden ser precis ut som Klitterna utanför Ängelholm…

Tack, det var en rolig resa som gick genom Sverige, Danmark, Tyskland, Holland och Belgien. Ffa slår det mig hur unga mina föräldrar var. 29 år och tre barn och så in med hela gänget i en minibuss. Känns onekligen lite charmigare än en charterresa till Grekland ;)
De första bilderna är från slottet i Versailles, så Paris var inte helt korrekt eftersom Versailles ligger utanför Paris.
Ängelholm är dock helt korrekt. Tanken var att vi skulle stanna där några dagar och sola och bada, detta var i slutet på juli 1974 o pappa ville återuppliva sina barndoms somrar hos sin fm o ff, men det var iskallt och regnade hela tiden.
Om du inte hade gissat rätt på Ängelholm hade jag blivit orolig ;)

Ingegärd. Missade ditt inlägg. Helt korrekt är ju Skälderviken, Ängelholm så du får den andra poängen ;)
Tack för poängen! Jag tycker att det påminner lite om Vejbystrand, där jag tillbringade närmare 4 år i barndomen. Därför skickade jag iväg min gissning. Roligt att den inte var så tokig ändå, annars är jag rätt dålig på att känna igen platser.
Härliga bilder!
Och dessa superkorta kjolar! Man fick akta sig, så man inte böjde sig ned med raka ben och vände baken mot någon. Ni kan ju tänka er, om ni inte själv har upplevt det. Jag hade lärt mig, att när jag skulle böja mig ned, för att ta upp något, så fick det ske med böjda knän. Det var mycket insyn på den tiden!
Mera 70-tals bilder önskas!