Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettutflyktstips
Läst 5200 ggr
Cheyenne
0

Nordiska Museet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt favoritmuseum i Stockholm är Nordiska Museet på Djurgården i Stockholm.

Se hemsida för information http://www.nordiskamuseet.se/

Citat från hemsidan;

"Museet grundades av Artur Hazelius 1872 och är idag Sveriges största kulturhistoriska museum. Här visas svenska trender och traditioner i utställningar om hem och bostad, kläder och mode samt seder och bruk.

Det var under en resa i Dalarna 1872 som han fick idén att rädda det som räddas kunde av den gamla allmogekulturen som höll på att försvinna. Yllekjolen som han köpte på resan blev föremål nr 1 i museets samlingar

Känn dig själv var Hazelius motto för Nordiska museet vilket också står på museets logotyp från 1880. Med moderna ord skulle vi säga: Lär känna din historia, lär känna dina rötter och du kommer att bättre förstå din samtid och möta framtiden med större beredskap.

Idag är museet Sveriges största kulturhistoriska museum. I samlingarna finns över 1,5 miljoner föremål - det minsta en knappnål och det största, en brandbil."

Bifogar en bild av ett dukat festbord från 1700-talet som jag fascinerats av sedan jag var liten. En oplockad svan på bordet…!

AndersE
0

Jga har inte varit där på evigheter. Tack för påminnelsen…

Cheyenne
0

Nostalgibilder från Nordiska Museets hemsida. Bilderna är klickbara för förstoring.

Först en köksbild från 60-talet

Länk  

Cheyenne
0

TV-tittande, 50-talets slut

Länk 

Cheyenne
0

Inredning 60-tal

Länk  

Cheyenne
0

Raketost *saknar*

Länk  

Cavinka
0

Saknar också Raketosten.

Har berättat för mina barnbarn om denna ost men de tittar bara oförstående på mej.

AndersE
0

Det är lite märkligt att ingen startar tillverkning av Raketost. Hade säkert sålt bra.

Jag läste något om att det är svårt att få hygien/lagring att fungera?

Cheyenne
0

*skratt* Ja min 10-åriga son med vivlig fantasi tyckte raketost lät väldigt spännande.

En bild till; så sent som 1940-talet var det inte alls ovanligt med två vuxna och tre barn i en tvårummare.

Länk 

zachs
0

När jag träffade min ,make i början på 1960-talet bodde hans familj, med 3 barn och 2 vuxna i en tvåa i Göteborg. Så det ligger inte alls så långt bort i tiden.

Anns
0

#5 Jag kommer inte ihåg raketosten. Vad var det för sorts ost? När slutades den att tillverkas?

Editerat efter att frågan ställdes.
Glöm min fråga. Jag googlade och hittade att det var en sorts mjukost och att den slutade att tillverkas 1979. Konstigt, jag har aldrig sett denna ost.

@nn

[SvenA]
0

Om jag inte mins fel så var Hazelius som startade Skansen ochså

ambi
0

#3 Ler igenkännande åt bilden. Måste därför berätta detta,

Pappa köpte en TV 1960. Eftersom han var sportgalen och det nu fanns möjlighet att se TV i vår stad, så inköpte han en. Det var en Philips. Den största orsaken var, att det var dags för olympiaden, denna gång i M?nchen (?). Detta skulle upplevas med levande bilder.

Eftersom vi var en av de första på vår gata som hade TV, så var det rätt så mycket folk, som samlades hos oss på kvällarna för att titta på denna nymodighet. Mamma poppade popkorn, som nästan fyllde en tiolitershink.

Till slut gick benet sönder på vår gamla soffa. Vi fick laga den provisoriskt med Nordisk familjebok, som ersättning för benet. Det blev att skicka efter en ny svart soffa av konstgjort läder på IKEA.

Efter något år så hade de flesta skaffat sig egna TV-apparater. Vi fick liksom mer plats, men samtidigt saknade man alla, som samlats hos oss på kvällarna.

AndersE
0

#12 Ja, 1960 var tidigt

Enligt Wikipedia var den officiella starten i Sverige 1956 (med testsändningar från slutet av 1954). Danmark var dock före och började redan 1951. Jag har hört att någon på Bjärehalvön tidigt kunde ta emot danska sändningar och att många åkte dit för att få en titt.

[SvenA]
0

Vår första TV köpte min far till fobolls WM 1958 innan dess fanns det bara radio att lyssna på .Och det fanns inge data heller då så nog har utvecklingen gått framåt under livets gång det senaste i teknikväg jag har är min talande klocka som jag inte vill vara utan.

Ello
0

#12 1960 tror jag det var i  Rom.

#14 Tv och fotbolls Vm -1958 hör ihop mej också. Bästa kompisens pappa köpte då en Arena tvapparat, en brun sak med nästan rund bildruta! oj oj oj! Ingen fjärrkontroll inte, nej fram till apparaten och ändra vad som skulle!

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte mina, men mina föräldrars första TV-titt var även det 1958. Jag var med på Skolungdomens och föräldrarna besökte bekanta med TV-innehav för att se vad sonen åstadkom. Inte final i kula, men bland de 10 bästa om jag minns rätt. En icke obekant Ricky Bruch vann diskus detta år.

leja
0

Har även jag missat raketosten och är för ung för att minnas en tid utan tv. Men kommer ihåg vår första tv som fick fel på bildröret och slutade med att filk hade knappnålshuvuden, päron formade kroppar och små ben. Den byttes mot ny tv efter att pappa fått nog, han hade tillgång till att se tv på jobbet.

Första gången jag såg färg tv minns jag, det var hemma hos min kompis, bara vi två hemma, förberedda för en myskväll vid tv:n. Då blixtrade det till och började lukta brännt, jag ställde mig upp och stängde automatiskt av tv:n. Sen sa hennes pappa att de i affärn hade sagt att om vi inte stängt av så snabbt hade nog tv:n exploderat.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?