Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: proveniens-i-fokus
Läst 1606 ggr
AndersE
0

Synskadade i fokus!

En av Proveniens äldsta medlemmar - Eric - startar nu en egen sajt i ifokus-nätverket!

Den heter "Synskadade i Fokus" och du hittar den på http://synskadade.ifokus.se/.

Sajten är inte "officiellt" lanserad ännu, men du är välkommen att kika in redan nu, läsa och kommentera.

Jag vet att "Eric" gärna tar emot synpunkter på sajtens utformning - du kan pm:a honom eller skriva här.

svenne
0

En mycket bra sida, Eric!

Jag tror inte att Vi som har full syn kan sätta oss in Er synskadades situation, men här får vi en inblick i hur Ni synskadade upplever Er vardag, något som gemene man kanske inte tänker på när man har alla sina sinnen i behåll.

[SvenA]
0

Det är mycket man inte tänker på när man ser men som blir allt för svårt när man blir synskadad jag vet eftersom jag har blivit gravt synskadad i år synskadan kom i Maj i år inna dess så var jag bara blind på ett öga och har alltså levt största delen av mitt liv som seende.

gurin
0

I fjol hörde jag sommardesignelever redovisa sina upplevelser av att ta sig fram med bindel och vit käpp i Visby. Det visade sig inte vara så lätt.

De hade många bra rekommendationer som antagligen hamnade rakt ner i någon papperskorg. Inte kommer affärsidkarna att plocka in sina lösa hyllor och klädstänger från gatan. Inte heller kommer kaféägarna att plocka in lösa bort och stolar som står i de trånga gränderna. Inte heller är det tillåtet att handikappanpassa dörrtrappstegen till de affärer som ligger innanför murarna.

Reglerna för Världsarv har svårt att samsas med handikappanpassning på samma sätt som de har svårt att samsas för reglerna för sophämtning. Ett medeltida vägnät, med trånga gränder, gatstensar, ojämna trappsteg och fullt med sommarkommers är inte särskilt lätt att navigera för en handikappad.

Sommardesignstudenterna hade dokumenterat sina erfarenheter med olika filmsnuttar. Det var både tragiskt och komiskt att se.

mvh/gurin

[SvenA]
0

Det värsta är väl att även om man bygger nytt så tas det inte hänsyn till personer med funktionsnedsättningar :I Upplands-Bro kommun där jag bor har man precis byggt en ny gångbana med inbyggda snubbelhinder i form av helt omotiverade nedsänkningar i beläggningen och ni kan säkert förstå hur det känns att gå på denna när man inte ens ser sina fötter så det är ett ständigt snubblande om man överhuvudtaget törs gå där.

Anns
0

# 4 Där jag bor har man börjat ha en rad med plattor som är räfflade. Så som jag har förstått det så är det till för att blinda ska kunna gå längs sidan om denna och känna på den med sin käpp för att veta att man är på rätt väg. Är det samma sak eller du menar något helt annat?

@nn

[SvenA]
0

#5 det är ett mycket bra exempel men här handlar det om att nedsäkningarna är i själva asfalten utan några som helst förvarningar och de återkommer med jämna mellanrum och utan övergångställen för vid övergångställena bör man ha nedsänkningar för att de med rullstol eller rullator lätt ska kunna ta sig över och de nedsäkningarna ska vara i klart avikande naterial så att vi med vitkäpp känner skilnad på materialet i övra gångbanan.

Anns
0

#7 Då fårstår jag att det kan upplevas som besvärligt.

@nn