Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3224 ggr
Sannes
0

DIS-chatt i Norge

Idag har Norge sin släktforskardag över hela landet, det är de olika lokalföreningarna i DIS-Norge som anordnar det.
Och på DIS-Norges hemsida finns det väldigt många nyttiga saker för den som släktforskar i Norge.
De har ett stort projekt om Gravminner, finns idag över 1 miljon registrerade, fler kommer till hela tiden.

I Norge har man dessutom något som jag saknar i Sverige, en chat.
På denna chat kan man snabbt och enkelt få råd och tips om man står fast i sin forskning i Norge, även läshjälp kan man få när man inte vet vad som står i en kyrkobok.

Denna chat har hjälpt mig väldigt mycket och jag tycker att det kunde vara något att ha i Sverige också.

Och Ni som loggar in på chatten, kommer garanterat att träffa på mig där. Just idag är det lugnt på chatten eftersom de flesta är på de olika arrangemang som är idag.

Och till sist undrar jag om jag lyckades att få ordning på både inlägg och länkar denna gången…….

Sannes
0

Jag tror minsann jag lyckades med länkarna… Glad

AndersE
0

#1 Snyggt!    ;-)

På vilket sätt är en chat bättre än diskussionsforum - för sådant har ju Dis, och det finns ju en uppsjö med olika forum på svernska sajter. Där tycker jag man får just den hjälp du efterlyser…?

Sannes
0

Med chat så kan man, allt som oftast, få svar direkt. Jag kan länka den kyrkboken jag vill ha hjälp med att tyda och på några få sekunder så har jag fått svar på vad det står för att då kunna fortsätta mitt letande.
Och så tror jag att en sån här chat lockar yngre människor till att komma igång med släktforskning.

Jag använder många olika diskussionforum också, men där kan det dröja evigheter innan man får svar, och har man otur så får man inget svar alls.

På chat så är det lite annorlunda, och på den norska chaten finns det ett fåtal svenskar, jag är inloggad varje kväll, någon från Danmark och så från USA.
Många tips kan man få…

AndersE
0

#3 Ja, jag vet ju att chat är populärt hos vissa, men tycker fortfarande att ett diskussionsforum borde ge samma möjligheter…

Det som avgör om man får svar direkt är ju om det finns någon "online" som kan hjälpa - inte den tekniska lösningen…?

Sannes
0

Jovisst borde ett diskussionforum ge samma möjligheter och det har även DIS-Norge, Slektsforum, som man kan skriva i om man inte får svar direkt på chaten.

Men man måste vara vaken för att ta till sig nya saker för att locka mer att börja släktforska. De som inte är intresserade av en chat behöver ju inte logga in på det heller.

Ett släktsforum/dikussionsforum finns det många utav och det vill till att man skriver i rätt för att kunna få hjälp om det man vill ha hjälp med.
På den norska chaten så blev jag direkt hänvisad till personer som kunde det som jag efterlyste. Sånt uppskatter jag i alla fall.

Men AndersE, visst är det bra att vi alla tycker olika, tänk vad tråkigt det skulle bli annars… Glad

AndersE
0

#5 Ja, jag är inte negativ - jag bara undrar…    ;-)

Har cahtten olika avdelningar - eller hamnar alla frågor i samma "ström"?

Sannes
0

Den har inga olika avdelningar, åtminstone inte den i Norge. Däremot så finns det så kallat bakrum och där kan man prata med en åt gången, man kan ha många "flikar" med personer där.
Den använder man ju när man skall prata om nu levande personer som man får hjälp med att hitta.
Du får testa och logga in nu AndersE, nu är det väldigt lugnt idag, tack vare deras släktforskardag.

AndersE
0

#7 Jag var tidigare aktiv på ett diskussionsforum (aktier) som hade en chat. Forumet var traditionellt indelat - man deltog i olika grupper och diskussioner utifrån kompetens, behov och intresse.

Eftersom allt detta samlades i en chat, blev det väldigt lite av seriösa diskussioner där - istället var det allmänt fullt av glada tillrop och annat.

Jag tänker på om man samlade alla frågor på anbytarforum i en enda lång sträng. Det ter sig helt ohållbart för mig. Och en fråga som inte finner en omedelbar "online-svarare" försvinner snabbt.

I ett organiserat forum finns utrymme för såväl snabba svar, som långsamma?

Eller?

Sannes
0

Jovisst har du rätt.
Men det ena utesluter ju inte det andra eller hur? :)

Jag tror i alla fall att chat är ett bra verktyg för att fånga upp yngre människors intresse för släktforskning.

AndersB
0

Chat är ett mer direkt sätt att kommunicera, och där ska man kunna prata om vad som helst. Typ Kantstött! Är absolut för en släktchat!

Men för efterlysningar tycker jag ett forum passar bättre, främst för att frågorna finns kvar och man kan läsa dem långt i efterhand. Visst kan man också fråga i en chat, men det är lite synd att hjälpen är så flyktig, den försvinner i strömmen lika fort som frågan. För rena läshjälpsfrågor t ex kanske det inte gör så mycket att de försvinner iofs. Men AF visar att även läshjälp ibland utvecklas till diskussioner värda at bevara.