Någonstans i Skåne?
Anna hade problem med att lägga in en bild så jag gör det åt henne. Bifogad bild och nedanstående text kommer alltså från Anna:
"Detta foto fick jag av min mormors moster. Hon påstod att det var hennes svågers foto. Han kom från Vinnö, Färlövs socken. Hans far var byggmästare, antagligen i Kristianstad.
Jag har funderat på om det kan vara Frimurarhotellet i Kristianstad men folk jag rådgjort med är tveksamma.
Mormors moster kan ha tagit miste så fotot tillhört hennes mans släkt som kommer ifrån Helsingborgs-hållet. Liknar det någon byggnad från Helsingborgs-området?
Mormors moster är död så man kan inte fråga henne."
En titt på olika gamla hus i Kristianstad kan man få här:
Hus i gamla Kristianstad och Åhus
Lite omständigt att gå igenom men där verkar finnas en hel del…

Tack Anders, för du lade in fotot! Jättesnällt.
Jag tycker "min" ingång liknar Tradera kortet, i och för sig. Förutom de där ränderna på pelarna men man ser dem inte så bra på Tradera vykortet. Skulle vara hemskt roligt att veta var denna bild är tagen.
Jo, visst finns likheter - men det är just "bröstningens" höjd som verkar skilja. Nu kan ju naturlitvis fotot vara taget vid någon annan del av huset?

Nej det tror jag inte. Idag hänger ju alla byggnaderna samman och det gjorde de nog på den tiden också, inga så pampiga ingångar på sidorna. Det kan kanske vara huset mittemot men där är inga trappor alls. Hur det ser ut på innergården vet jag inte.
Jag funderar också på det märket de har på rockslaget. De personer jag frågat tror det är Godtemplar-ordern. Jag funderade på Frimurar-orden eller någon annan loge.
Kanske man kunde fråga på nåt sådant (är det förening eller ej?) ställe?
Man kan väl alltid skicka ett mail till IOGT eller Frimurarna och se…?
Tyvärr är bilden lite suddig så det är svårt att se vad de har på rockslaget.

Nu har jag mailat till IOGT och Frimurarna. IOGT hade aldrig haft ett sådant "märke", det var tvärstopp där, och Frimurarna skulle kolla upp det i sina gömmor. Jag korsar mina fingrar.