Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1145 ggr
chrissan
0

Svenska underligheter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För den som läser engelska finns här en notis från New York Times 1 oktober 1852. Den underliga maten: Svenskt knäckebröd analyseras.

Cheyenne
0

Härlig analys :)

ambi
0

Undrar hur det blev med detta knäckebröd? Förblev det bara svenskt eller förekommer detta bröd allmänt eller någorlunda allmänt idag? Många av de maträtter, som invandrarna tog med sig från sina hemland måste väl ha involverats i det amerikanska samhället?

Alsterolle
0

Jag som trodde sådant bröd fanns inte bara i Sverige…

Utökade mitt engelska ordförråd med:
subsisted - livnära sig, leva på
dyspeptics - personer med matsmältningsrubbning, med dålig mage.

AndersB
0

Kul att läsa. Jag har likt amerikanerna haft en något försiktig inställning till hårt bröd sedan barnsben. Men med större hälsomedvetande så blir det nu en del i alla fall. Köper Leksandsbröd (trekantiga) som är jättegott!

Cheyenne
0

I England har det hänt massor de senaste 10-15 åren på knäckebrödsfronten. Finns massor av sorter att välja på.

Själv är jag sedan barnsben "beroende" av Falu rågrut.

ambi
0

Involverades, blev fel ord, kanske det ska vara inlemmades i det amerikanska samhället, istället?

chrissan
0

Jo, knäckebröd har fått ett rejält uppsving sedan Oprah Winfrey lanserade det som utmärkt bantningskost i sitt program. Det gick även innan att få tag på.

En annan rätt som anses mycket speciell även i dagens USA är kokt potatis. När jag studerade i Wisconsin upptäckte mina kollegor att jag delade min förtjusning över detta underliga sätt att äta poatatis med deras äldre svensk- och norskättade släktingar. Fast de var amerikaniserade och öste grädde och smör på potatisen. Många av våra traditionella rätter har "förbättrats" på detta sätt. Immigrantforskarna tror att det var ett sätt att motivera emigrationen: Titta här har vi råd att äta smör och grädde varje dag! Mycket av den amerikanska matkulturen är hemlandets mat men i överflöd och med mer av allt.

AndersE
0

Kul läsning!

Jag har haft uppfattningen att knäckebröd varit populärt. Utländska besökare har ofta packat några paket med sig hem.

chrissan
0

Här kommer ursprunget till artikeln, ett svenskt emigranfartyg som tagit 3 månader på sig över Atlanten, passagerarna levde på knäckebröd (som nog var hårdare än idag). Förhållandena var så dåliga, även för den tiden, att man gick ombord för inspektion.

AndersE
0

#9 Det är lite svårläst. Jag provade att "OCR:a" den men upplösningen var nog för dålig…

chrissan
0

Om man trycker med det lilla förstoringsglaset blir det större. Testar att lägga in en större kopia. Man kan trycka ned ctrl och rulla med mus-rullknappen också, som Alsterolle lärt oss.

AndersE
0

;-)

chrissan
0

Ja, det var inte lätt för OCR att tolka den texten!

Alsterolle
0

Även jag testade OCR:a (efter att ha gjort några smärre ändringar i Photoshop). Använder Omnipage Pro.

Cheyenne
0

Se där, inte helt perfekt men räcker gott och väl för att man ska förstå den ursprungliga texten. Intressant läsning och tragiskt.

Alsterolle
0

Kunde inte låta bli och gå igenom texten i Word (använder den inbyggda stavningskontrollen) - tog kanske 10 min. Nåt fel är säkert kvar… Det är ganska fantastiskt vad OCR-programmen har förbättrats!