Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettallmoge
Läst 5283 ggr
Cheyenne
2007-10-20 10:59
0

Lusbräda

Någon som vet hur en sån här fungerade?

Lusbräda

AndersE
2007-10-20 12:24
0

Nej, men jag är nyfiken…    ;-)

ambi
2007-10-20 12:49
0

Tydligen så användes lusbrädan så att man lade den mot väggen i sängen. Då lössen ätit sig mätta kröp de in i hålen och på morgonen kunde man då skaka ut dem i elden eller låta hönsen picka i sig dem.

Vad jag inte förstår är hur denna, som sitter över en låda fungerar. Varför täcker inte lusbrädan/brädorna hela lådbotten?

Cheyenne
2007-10-20 12:59
0

Härligt med ett svar och nu undrar jag samma sak.

Fast okunskapen måste ha varit stor. Lössen lägger ju sina ägg på hårstråna som sen kläcks efter ca 10 dagar.

"A never ending story" alltså…!

ambi
2007-10-20 13:59
0

Nej det var ju inte hårlöss! Nu blev det lite rörigt, för jag tänker på loppor och man använde sådana här bräden med hål för dessa. Nu stod det faktiskt på Googles att lusbrädan lades mot väggen vid sängen, så att de mätta lössen skulle kunna krypa in i hålen. Nu undrar jag vad är det som gäller? Hur många sorters löss fanns det förutom flatlusen och hårlusen?

Ska se om jag kan hitta någon lösning på detta!

AndersE
2007-10-20 14:01
0

Vägglus…

ambi
2007-10-20 14:08
1

Anders, du hann före! Vägglus var det naturligtvis!

AndersE
2007-10-20 14:12
0

Jag har googlat lite.

Som jag förstår det var en lusbräda en bräda med borrade hål. Den lades i sängen, och innan man lade sig tog man ut brädan och skakade ut lössen. Då var det i bästa fall lusfritt då man gick och lade sig.

Källa: Vimmerbytidning.

Samma uppfattning får jag här. Källa

Populär historia skriver däremot så här:

"Ett annat sätt var att snickra sig en lusbräda av furu med små borrade hål som lades i sängen mot väggen. Lössen kröp fram i nattens mörker och efter att de ätit sig mätta på människoblod gömde de sig i brädans hål. På morgonen kunde man skaka ut lössen i brasan eller ge dem till hönsen att picka i sig.
Lusbrädan användes i jakten på vägglöss från mitten av 1700-talet till 1900-talets början."

På samma sida står:

"Senare användes betydligt tuffare och farligare metoder. Ett av de mest effektiva sätten var att röka ut ohyran med svavel eller formalin.

Åren kring första världskriget spred sig vägglössen till allt fler hushåll. Den utbredda trångboddheten och de dåliga sanitära förhållandena bidrog till problemen."

Min mamma har berättat att de hade huslöss när de bodde i Tibro - mitten av 1940-talet. Då använde man rök för att bli av med dem.

Cheyenne
2007-10-20 14:23
0

TACK!

På Proviniens behöver man aldrig leva i okunskap. Skrattande

Gnidde
2007-10-20 15:52
0

Artikeln i populär historia var intressant att läsa. Hu för att ha någon form av löss Huvud/Vägg som sängkamrat. Förvånad

Hälsningar Gnidde.

chrissan
2007-10-20 16:10
1

Diktaren Dan Andersson dog när han bodde i ett hotellrum som man rökt med cyanväte mot löss och inte vädrat ordentligt.