Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettallmoge
Läst 5742 ggr
AndersE
0

Blompress till heders

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma hade en blompress som hon säger att hon använde när hon gick i realskolan. Den ser äldre ut så jag gissar att den kommer från min mormor eller morfar - kanske ännu äldre.

Det är i alla fall kul när gamla saker används.

Här pressar min dotter och grannflickan blommor på samma sätt som barn gjort under många, många år…

AndersE
0

Det är snart en vecka sedan. Vi har inte öppnat och sett resultatet ännu. Hur lång tid ska de ligga i press?

Cheyenne
0

Bra fråga! Själv fick jag lära mig av min farmor och min mormor hur man pressade blommor i en bok och skyddade sidorna i boken med läskpapper (??) eller liknande. Men jag kan för mitt liv inte minnas hur länge de skulle ligga där. Faktum är att jag inte ens minns VARFÖR man pressade blommor….!

PS! Om det är din dotter till vänster så ser hon ut att vara en kopia av dig :)

AndersE
0

:-) Jo, Saga - t.v. - är min dotter!

Jag tror att man pressade blommor och klistrade in i en bok med namn. Ett sätt att lära sig blommor.

Jag minns inte att vi gjorde det i skolan…

Cheyenne
0

Om jag minns rätt så fick jag ibland brev, födelsedagskort, namnsdagskort och liknande från mina mor- och farföräldrar med inklistrade torkade blommor. Jag har sparat allt dylikt från dem så jag måste nästan rota ut kartongen och kolla alla brev och kort.

PS! Saga hade jag tänkt mig om jag hade fått en dotter ;)

chrissan
0

Inte bara barn. När jag gick i skolan var det läxa över sommarlovet att hitta ett visst antal växter och pressa dem till en liten samling. De som läste botanik på universitetet gjorde samma sak fast i en mycket större skala. Det ingick i kursen i artbestämning att man skulle täcka in Linnés systems olika klasser med exempel, pressade och snyggt uppklistrade med namnlappar. Min mammas samling finns forfarande kvar. När man läste kurser i medicinalväxter på 70-talet fick man gå i insitutionens stora samling och lära in hur man artbestämde olika växter. Sedan var det prov. Vissa pressade växter var mer än 100 år gamla och hade mycket liten likhet med de levande.

Man hade också en portör, en avlång plåtbox med axelband att samla växterna i under vandringarna i naturen. Så dina döttrar följer i Linnés fotspår.

gurin
0

Bland bland alla papper efter mormor fann jag pressade blommor som gått i brev över atlanten. Mellan mormorsmormor och mormorsmorfar.

mvh/gurin

AndersB
0

Nej, sådant slapp man under min tid i skolan, men mamma pratar ofta (varför?) om att hon fick samla blommor och pressa dom i ett herbarium.

Ordet herbarium hade jag nog inte känt till annars! Förvånad

Solveig
0

Jag har kvar mina herbarier sen jag gick lärarhögskolan. Jag tyckte det var roligt att pressa växter. För några år sedan bad jag slöjdlärarna låta eleverna göra enkla växtpressar på slöjden. De tyckte också att det var roligt. Vi lät blommorna torka några dagar mellan läskpapper.

AndersE
0

Är det någon som vågar gissa på pressens ålder om jag visar några bilder. Som jag skrev i #0 så vet jag inte själv…

chrissan
0

Den ser mer hemgjord ut och äldre än min mammas, som var från tidigt 40-tal, hon var botaniker.

AndersE
0

Jag har googlat lite. Det finns ganska många bilder på en variant med rep och spännrulle, men jag hittade också en snarlik min egen. Dock utan text om ursprung.

Googelberg
0

Har en likadan, men den saknar "muttrarna" Den är från sekelskiftet. Växterna skall vara torra, det brukar ta ett par veckor. Jag inventerade ogräsfloran i Åtvidabergs kommun som examensarbete då jag gick på Alnarp 1976. Då använde jag pressen med mycket gott resultat.

AndersE
0

#12 Tack! Min morfar var född 1904 och min (styv)mormor 1913, så jag antar att den kan ha tillhört någon av dem och att mamma fick överta den då hon gick i skolan.

Dotterns provpress låg nog bara i en dryg vecka, och det räckte nog inte riktigt.

Cheyenne
0

För den som blev inspirerad av ovanstående inlägg.

Blompress