Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 2393 ggr
indigenatus
0

Sven Norman

Har fått en fråga som jag går bet på. En man från Island söker sin farfars far från Sverige.

Kanske någon av läsarna här är mer kreativa i sitt sökande än jag och kan finna en väg till Sven Normans ursprung?

Sven Norman är enligt islendingabok född i Sverige 28 maj 1867, efter att han varit på Island flyttade han till Norge där han möjligen är identisk med den man (Svend Johan Normann) som återfinns år 1900 som Akkordformand v/jernbanen i Ankenes.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1855&kenr=007a&bnr=0023&lnr=00

chrissan
0

Vild gissning:

Sven Johan Nilsson född 28 maj 1867 i Lavad, Skaraborg. Enligt husförhör AI:19 för Saleby är han obefintlig från och till under 1890-talet. "Lär vistas i Amerika" , "Norge" får arbetsbetyg till Norge etc. Jobbar till 1892 på Storeberg som rättare (1891) först sedan som arbetare (AI:18 sid 170). Reser till Norge 1900 (Emibas),   åter till Norge 1902 (Emibas). Kommer från Härjevad 1891, där är inte flyttlängden scannad. Men i folk 1890 finns han som dräng på Storegården dit han kom från Uvered 1890. 

När skulle den aktuelle mannen ha varit på Island?

indigenatus
0

Jag antar att han (Sven) har varit orsak till något oäkta barn på Island, ättlingen uppger endast att Sven stoppade kort tid i island.

Jag har skrivit till honom och frågat om han vet något om perioden han vistades där (eftersom det finns ett barn inblandat bör det gå enkelt att räkna ut). Tyvärr verkar han vara lite dålig på att läsa e-post.

AndersE
0

#1 Det var - som vanligt - snabbt jobbat. Jag läste #0 och funderade en stund om det fanns någon ände att börja i…

Snyggt!

#0 och #2 ja, får du reda på mer vore det kul att höra. Nyfikenheten är väckt…

;-)

chrissan
0

Om han jobbade vid jernbanebygget i Ankenes (Narviksbanan) så kan möjligen Norskt Jernbanemuseum ha uppgifter:

Biblioteket-NJM@jbv.no

Dock var det så att de som jobbade på själva bygget ofta var kontraktsanställda (han står som kontraktör i senaste notisen på Emibas) och inte anställda av järnvägen. Men tydligen är det så, att polisarkivet i Narvik kan ha uppgifter om utlänningar som vistats där. Detta gäller åtminstone senare, Norge var ju fortfarande svenskt vid denna tid.

indigenatus
0

#1 & 3

En intressant kandidat, har följt upp dina uppgifter men inte hittat något nytt, spännande område där mina egna (morfars) anor finns.

Återkommer så snart jag fått nya uppgifter från Islänningen

indigenatus
0

Jag missuppfattade min isländske vän… Sven Norman kom till Island efter norgevistelsen. Han vet inte exakt när han kommit, men han var tydligen gift där, och 1917 föddes hans första barn på Island. (så han bör ha varit där senast 1916).

I samband med 2:a världskriget ska han ha flyttat tillbaka till sitt hemland (omkring 80 år gammal), varför han flyttade till Norge vet man inte. 

Det enda som talar emot Sven Johan Nilsson är väl att den i Norge funne kallar sig Norman redan år 1900, medan Sven Johan flyttar ut 2:a gången 1902 som Nilsson.

chrissan
1

Håller med om att namnet talar emot. Dock var efternamn något flyktigt vid denna tid, han KAN ha haft ett annat namn i Norge. Han flyttade uppenbarligen till Norge som rallare och senare förman, många svenskar gjorde det runt sekelskiftet och de första 20 åren på 1900-talet.

Men det är ju långt ifrån bevisat att detta är rätt man - Norman är ett ganska vanligt namn, speciellt i norra Sverige. Och, som sagt, rallare i Norge var det många som blev. Många av dem anmälde aldrig flytt utan var obefintliga i många år.