Dagböcker
Jag fick veta av Britta (zachs) att August Carlssons dagböcker finns att köpa eller låna på SVAR. Så här står det där:
"Innehåller hembygdsforskaren August Carlssons Hönebolet Kyrkefalla dagboksanteckningar från åren 1920-1951. August Carlsson som var född 1874, efterlämnade vid sin bortgång 1960 en förseglad kista. Enligt August Carlssons önskan skulle kistan öppnas tidigast 25 år efter hans död. Då den öppnades av Kyrkefalla hembygds- och fornminnes- förening i januari 1985 visade sig kistan innehålla ovan nämnda dagböcker. I dagboksanteckningarna återfinns skildringar av det dagliga livet i byn äldre traditioner författaren hört som ung samt enstaka utblickar på världs- händelserna."
Jag har redan läst utdrag ur dagböckerna, och vet att han i mustiga ordalag bl.a. beskriver min mormors farmor och farfar, samt en del kring deras liv och bostad. Fascinerande läsning!
Nu finns alltså dessa dagböcker att köpa - avfotograferade. Fast köper jag alla kostar det mig 1680:-. Jag kan också låna korten men det blir inte så mycket billigare…
Det får kanske bli ett julklappstips…

Jag vill nog rekomendera att man lånar ett år på mikrokort och blidar sig en uppfattning om det är av intresse. Dagböckerna innehåller mycket Kyrkefallaskvaller som jag inte tror är av intresse utanför socknen. För oss som forskar i Kyrkefallas historia är dom värdefulla.
1680 kr låter i mina öron väldigt dyrt. Men det är väl det arkiven sysslar med nuförtiden när de hävdar att de jobbar med att tillgängliggöra sina samlingar. förr fick man låna orignalen gratis, nu får man köpa kopior dyrt. Jasg försökte ta upp detta med företrädare för våra större arkiv men de förstod inte ens mina invändningar när jag hävdade att ju mer de hävdar att de satsar på tillgängliggörande desto mindre tillgängligt blir materialet.
Där forskningen förr i princip hade full tillgång till allt icke hemligstämplat materieal eller sådant med tidsutlösta inskränkningar har vi idag ytterst svårt att komma åt något som inte är digitaliserat och därmed av någon underlig anledning avgiftsbelagt.
Detta var dagens avreagerande inlägg.
mvh/gurin som en gågn i tiden fick låna hela arkivbildningar från Historiska museet och från Uppsala UB, men som i dagsläget knappt får känna på samma material.
Jag tror inte dagböckerna är på mikrokort utan på CD-skiva. Det kostar 20:- per del. Jag vet inte hur mycket det är, ibland ett år, ibland flera år.
Om man inte får plats med mer än en del per CD så är ju inte 20:- så dyrt. Det är i så fall mängde som blir dyr.
Att låna en del kostar också 20:-, men i vissa fall fanns 6 delar i ett paket - att köpa för 120:- eller låna för 20:-. Det ver lite jobb att göra totaljämförelse mellan lån och köp.
Det är ju en hel del debatt om det du tar upp gurin. Flera andra länder - Danmark och Norge - lägger ut scannade kyrkböcker gratis. Här i Sverige kostar det…
Å andra sidan har vi tillgång till mycket mer i Sverige än man har i Danmark och Norge…
Jo jag vet att det är en hel debatt, men jag blir så trött på diverse företrädare för olika arkiv som hävdar att de aldrig varit så tillgänglitasom nu. Pyttsan, men i och för sig beror en hel del på avrustningen av posten. Förr garanterade de paketen, det gör de inte längre och därför lånar arkiven inte heller ut.
mvh/gurin
Om man lånar samtliga volymer kostar det 625:-.
Jag har förmodligen missuppfattat SVAR. Det är säkert som Britta skriver - böckerna finns på mikrokort. Har man inte maskin hemma ska man alltså sitta på biblioteket och läsa. Passar mig inte så bra….

Den boken kanske man skulle låna…?
Tack för tipset!
Återkom gärna med ett referat - så man ser vilken typ av uppgifter som kan finnas med.

AndersE och eventuellt andra intresserade
som ett litet smakprov har jag scannat in ett kapitel i boken för påseende hur författaren beskriver sin omgivning vid resorna.
Återigen gjort med DjVu - så har du inte installerat denna plug-in, se anvisningar/länk under "Gamla böcker och document …"
DjVu-filen är på drygt 300kB
Tack Alsterolle!
Fantastiska beskrivningar. Hittar man en sådan beskrivning av en anas hemtrakt blir man ju lycklig!
När man röjde ur hemmet efter att en släkting till mej av dött så hittades en dagbok. Boken var skriven av en annan utvandrad släkting pch han hade skrivit om sina sex första år i Canada och Usa. Sedan hade han skickat boken till Sverige för att den skulle kompletteras med vissa svenska anor.
Detta gjordes aldrig utan boken blev bara liggande. När jag var i USA i höstas så tog jag med mej boken för att visa den för en annan släkting och det visade sig att han kände till den här familjen. Han tog kontakt med ett barnbarn till dagboksskrivaren som blev väldigt upphetsad, det var nämligen hans farfar som hade skrivit denna dagbok. Han hade sett boken som barn men sedan hade den försvunnit. Jag kunde nu, efter att ha tagit kopior på boken skicka tillbaka den till Tracy i Minnesota.
Lyckligt slut, man hade letat efter denna dagbok i många år men betraktat den som förlorad.
#10 Laila, oj vilken lycka för dem!
Och så härligt för dig att kunna hjälpa dem med det.