Nybörjarkurs. 1:a sammankomsten
I går kväll hade jag nöjet att för första gången som ledare påbörja en kurs för nybörjare. Jag har i min dagbok berättat om innehållet denna första sammankomst.

Jag kan inte läsa din dagbok…! 

Knepigt - ingen aning om varför det inte går. AndersE kanske vet…

Jag kunde! Ser ut att ha varit en fullmatad kväll!
Alsterolle
Visst är det trevligt att vara kursledare? Man får så myckt tillbaka av de deltagande. Jag fick i går en förfrågan om jag ville hålla en kurs. Nu får vi se om det blir några deltagare och om det blir av.
I mitt fall kommer det att handla om mikrohistoria.
Bärbar dator och kanon har nästan blivit nödvändiga tillbehör för att kunna visa något nu för tiden.
mvh/gurin

Jag som relativt ny i släktforskningssammanhang har visserligen varit på Arkivcentrum och använt läsapparaten, men huvudinriktningen för kursen blir "digitalt forskande" med Internet och CD. Och jag håller med gurin - man får även tillbaks en hel del av kursdeltagarna som har väldigt skiftande bakgrunder.
Som förväntat (eftersom det är Olle…) så verkar det ha varit en mycket genomtänkt och förberedd kväll. Jag tror säkert deltagarna var mycket nöjda, och förväntansfulla inför fortsättningen.
Jag har själv fått förfrågan om att hålla en liten föreläsning på lokala föreningens julmöte. Ska bli roligt hoppas jag. Jag har tänkt att försöka låna en bärbar dator och kanon och göra en liten powerpoint.