Majfester
När jag var liten var det tradition i byn att alla vi barn ordnade majfester på Valborgsmässoafton. Då bildade vi tillfälliga gäng på 4-5 ungar. Varje grupp fixade sedan ett ställe där de kunde ha sin fest. Det kunde vara t ex en sommarstuga eller en gammal lada som gick att göra varm och mysig.
Hela dagen höll vi sedan på att förbereda festen. Vi städade och pyntade, fixade något ätbart plus en massa godis. På kvällen samlades vi i vår lokal och började festen med att äta. Under natten fick vi så massor av besök. Först kom våra föräldrar och småsyskonen, sedan de andra festgängen, och till sist de äldre ungdomarna som kom hem från Folkets Hus där de varit på dans. Alla som kom bjöds på fika och satt sedan kvar och pratade en stund. När vi själva inte hade några gäster gick vi på visit till de andra gängen för att se hur de hade det.
Sedan gällde det att hålla sig vaken så länge som möjligt. Om man lyckades stå ut till klockan åtta nästa morgon så hade festen varit total succé.
Jag har aldrig hört talas om liknande majfester någon annanstans. Det skulle vara kul att höra om det förekommit på andra ställen också. Hos oss var det en gammal tradition.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det låter härligt. Hur gamla var ni? Var i landet? Finns traditionen kvar?
Jag har inte hört talas om något liknande…
Det här var i en liten by i Överkalix. Det var under de år vi gick i folkskolan som vi hade våra fester. När man blev äldre så var det andra intressen som tog över 
Eftersom det länge har varit utflyttningsbygd så har det knappt funnits några barn alls där under många år, så jag antar att underlaget för liknande fester har varit dåligt. Nu finns det visst en del ungar där, så dom kanske har återupptagit traditionen. Jag måste fråga.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_