Sveriges Dödbok 1901-1946!
Någon som anmält sig och adopterat en församling?

Inte än, men det blir nog. Jag kör väl åtminstone den församling som jag är lokalombud för i vår släktforskarförening.
Jag har anmält att jag vill slutföra Västerled, då jag inte hann få allt klart innan den senaste utgåvan kom. Det ingår också i kompletteringen av den dödbok som är ute nu. Igår fick jag excel-filen från Anna-Lena med 864 personer som saknar uppgift om födelseförsamling och ibland civilstånd eller datum för ändrat civilstånd.
Därefter tänker jag ge mig på någon socken där jag har förankring i släkten, ex.vis Sättersta eller Tystberga i Sörmland.
Bra det här att man tänker digitalfotografera dödböckerna. Då kan man tänka sig att deltaga, annars har jag inte tid och ork att ge mig iväg till pastorsexpeditioner och arkiv… Man blir lat med åren.
Ja, digitalfotograferingen hjälper mycket. Då blir det förhoppningsvis bara födelseförsamling man får åka till arkiv för att söka efter i personakter. Möjligen kan man få söka efter datum för civilståndsändring också. Jag har ett svagt minne av att Carl Szabad skrev i ett mail till mig att jag hade tur som fann civilståndsdatum i Västerleds dödbok. Han digitalfotograferade en massa Stockholmsförsamlingars dödböcker.
En orsak till att det är så många personer avlidna i Västerled som saknar födeleseförsamling beror på de allra flesta personakterna för 1955 och 1956 inte alls fanns i den arkivbox på Stadsarkivet som skulle innehålla de årgångarna. De har väl blivit felsorterade, liksom de akter för Vantör 1967 som jag fann i Västerledsboxen för det året.