Första flygturen
Hurra! Idag har jag äntligen hittat mina amerikanska släktingar som utvandrade 1882. På köpet fick jag mig lite flyghistoria:
Vem gjorde den första flygturen med en motordriven maskin?
Bröderna Wright 1903 fick vi lära oss, men det var fel!
Det var baptistpastorn Burrell Cannon i Pittsburg, Texas 1902. Planet, Ezekiel, byggdes på min släktings (morfars fars kusin) verkstad (PW Thorsell) och flögs första gången från hans åker.
Tyvärr blåste det av järnvägsvagnen på väg till världsutställningen i St Louis. "Gud menade inte att människan skulle flyga" sa pastorn.
Det räknas nog inte som ett lyckat flygförsök det där. 
Judge for Yourself! Could this airship fly? Whether it did or did not fly, it stands as a testament to one man's faith in God and Holy Scripture.
First Flight, First Crash
The craft was flown in 1902 from a pasture owned by Thorsell. The pilot, a Mr. Stamps, had also worked on the airship at the machine shop. Those present at the flight said that upon starting the engine, the airship lurched forward for a short distance before rising vertically in the air. It traveled a few feet and then began drift for some distance. The airship was vibrating considerably, so the engine was turned off and it came back to earth.

Nä, det kan jag hålla med om, men det var kul att se att någon av mina släktingar, som annars inte utmärkt sig så det stör, faktiskt syns på Google!
#2 Ja, visst var det kul! 
#3 Ja, det är nog många om budet! Jag kan tänka mig att det minst lika mycket gällde att få publiciteten som att få metallskrället upp i luften några meter för att lyckan att bli först skulle bli verklighet. Wright kom väl inte så många meter upp de heller.
#4 Jag har för mig att Wright först deponerade sin flygmaskin till ett museum i London. Efter att Smithsonian lovat att alltid framhålla Wright som "först" flyttades maskinen till Washington, där den ännu hänger.
Detta avtal lär ha hämmat debatten kring vem som verkligen var först.
Samtidigt som det ju varit en pinne i konspiratioins-teori-brasan.