Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1414 ggr
AndersE
0

Börja släktforska!

Du hittar några tips om de första stegen i din släktforskning om du läser min artikel.

Frågor och synpunkter kring artikeln är välkomna här nedan.

Frågor om din egen släktforskning gör du lämpligen genom att trycka här.

AndersE
0

Jag har gjort en blankett i Excel som ger möjlighet att skriva in sex generationer på ett A4-papper. Det finns t.o.m plats för bilder på alla, även om dessa blir väldigt små i sista generationen…

AndersE
0

Ett värdefullt tips finns i anslutning till artikeln, men kan vara lätt att missa så jag kopierar in det här. Det komer från Eric:

"Ytterliggare sätt att få fram uppgifter om personer är att beställa bouppteckning på personer för att på det sättet få fram efterlevande men det fodrar att man vet namn födelsedatum och dödsdatum samt var personen dog

Man Beställer dessa på landsarkiven http://www.ra.se/la.html

detta gäller fram till 2001 och därefter beställer man via skatteverket.

Dessa är ofentliga handlingar likasom kyrkoböckerna

det är bar att sända in beställningar så kommer svar via posten eller via E-post från vissa Landsarkiv se de länkar jag lämnade."

Anna-hfg
0

Det bästa är om man vet bouppteckningsdatum och nummer på bouppteckningen också annars kan man råka ut för att betala 100 kr per påbörjad kvart (se Obehaglig arkiv-chock).

Ibland har man gett ut bouppteckningsregister på CD-Rom (bland annat Gärds Härad  och Göinge i Skåne) som man kan skaffa för ett bra pris. Sen kan man i lugn och ro sitta hemma och hitta sina släktingar på skivan. Där får man bou. datum och nr. och kan sedan beställa från Landsarkiven.

Jag vet att på biblioteket i Kristianstad har de skaffat bouppteckningar på mikrokort, så kolla SVAR också eller om Ert bibliotek satsar på släktforskning kanske de också har bouppteckningar på mikrokort. Har sedan biblan kopiator så kan man få kopior.

AndersE
0

Bra tips Anna. Tack!

Sivan
0

Anders, stämmer filändelsen .xls? Jag undrar bara därför att jag inte kan öppna filen men det kanske beror på att jag bara Microsoft Works som var installerad på datorn när jag köpte den. Där ingår ett kalkylprogram men det programmet känner inte igen den filändelsen.

AndersE
0

Jo, det är en excel-fil, så man bör väl ha Excel på datorn för att kunna öppna och använda den…

InaN
0

#5 Går att öppna med Works också, provade nyss.

Spara ner filen på datorn och Starta Works och kalkylbladet.
Gå till Arkiv och öppna, i den lilla rutan som kommer upp kan du längst ner välja vilket filformat som ska öppnas, ändra till Excel och leta upp filen.

Ser bra ut Anders,
-men jag själv är ju för lat för att sitta och skriva in uppgifterna där.

AndersE
0

#7 Jo, det är lite pyssel…

Ett släktforskningsprogram ger ju fina utskrifter på enkelt sätt, men det är svårt att få in många generationer på ett A4 - det var väl det behovet jag försökte tillgodose när jag gjorde blanketten.

Anna-hfg
0

Trädblanketten ser fin ut. Bättre än den på Microsoft´s sajt i alla fall. Där har de satt probandet helt fel enligt mitt tycke, på höger sida med rötterna ut till vänster. Föredrar när probandet är på vänster sida och rötterna går ut till höger.

AndersE
0

Helst gör jag träd med rötterna uppåt av någon anledning - och så är väl oftast släktträd gjorda… med rötterna i lövverket!?

Ofta blir utskrifter från program bättre på andra hållet - och då föredrar jag också att ha rötterna till högar - av någon anledning?

kjersti
0

högar   eller höger ?

AndersE
0

Skrattande

…höger!

Anna-hfg
0

Ett annat tips är att höra med hembygdsföreningarna. Där kan finnas släktforskningsmaterial med mera som kan vara till hjälp. Ett exempel är Gärds Härads Hembygdsförening. där finns gamla foto från olika socknar, släktutredningar för att nämna något. I Nävlinge hembygdsgård vet jag att det finns föreningspapper från olika föreningar som fanns i området. Pappren är inte "offentliga" så man får fråga om man får titta på dem. Nävlinge hade ett riktigt litet arkiv i ett rum. Vinslövs hembygdsgård vet jag inte så mycket om mer än att det har en liten försäljning på hembygdsböcker.

Gärds hembygdsförening ordnar en anbytardag nu i april om det är någon som har några anor här i häradet.

AndersE
0

Bra tips Anna!

Jag var förbi och tittade in hos Engelholms Släkt- och Folklivsforskarförening häromdagen. De har en fin forskarstuga - datorer med internet, och tillgång till de många CD-skivorna med databaser. Där fanns ocksa andra arkiv, gamla böcker m.m. Där kan man också gå kurser i släktforskning - och det är inget krav att ha dator!

Så visst kan man ha god nytta av att gå med i en lokal förening.

Lisbeth
0

Jag har en syster som älskar att släktforska. Hon forskar även åt mig. Jag tycker att det är jättespännande! Men det är inte riktigt min grej! Så när hon så gärna vill forska även åt mig, så tackar jag glatt och tar emot! Det är spännande att veta lite om vad släkten hade för sig på 1600-talet!

Cool Lisbeth

AndersE
0

#16 Jo, jag är säker på att hon uppskattar ditt intresse…