Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 2055 ggr
Cheyenne
0

Katastrofer i Sverige

Ramlade över denna länk. Dokumenterade olyckor, härjningar under krig och väderkatastrofer i Sverige från 1100-talet fram till 1949.

Säkert hittar du något du har en relation till, kanske du minns händelsen själv eller fått den berättad för dig.

Katastrofer  

sonjsbo
0

Saknar jordbävningen i Kosterfjorden 1904-10-23.

AndersB
0

Synd att den inte går längre fram än 1949.

AndersE
0

Bra sida. Användbar när man skriver släktberättelser.

Julstormen 1902 har jag hört och läst flera berättelser om.

Ett tips. Man kan markera tabellen och klistra in i Excel. Efter lite handpåläggning kan man sedan sortera på olika sätt - efter plats t.ex.

leja
0

Kul, kommer ihåg att man sa hemma på Dal, att när gårdarna brändes ner så ofta på 1600-talet. Så högg man virke för två gårdar, så när en brann ner fanns virke till en ny gård gömd i skogen. Det var ett folkminne som berättades ännu när jag gick i skolan

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

Bra tips, tackar för det :)

Jag har anknytning till flera av händelserna.

Bla den från 1864 då hela Ronneby Köping i Blekinge brann ner med undantag av kyrkan och några kvarter. Min mf ff f var bagare och brandman i Ronneby. Under släktningsarbetet rasade en skorsten som han krossades under och han avled.

En annan händelse är den från 1942: Skåne isolerat av snö. Tågförbindelser avbrutna. Den 19 mars hade det i två och en halv månad varit oavbruten köld. Mm och mf bodde då i Malmö och de har berättat om denna vinter som gick till historien. Men tala om deja-vu. Första vintern jag bodde i Skåne som barn (1978) lamslogs hela Skåne av bitande snöstormar och total kaos. Alla vi som åkte skolbuss till skolan blev skolbefriade i två veckor då skolbussen inte kunde komma fram. Alla rör frös i gamla Lärktorpet (vårt hus) och vi sov iklädda pyjamas, morgonrock och dubbla täcken. En morgon hördes ett iltjut från min då 7-åriga syster. Hennes hår hade frusit fast i väggen.

AndersB
0

Men nu går vi mot varmare tider! Fundersam

Gnidde
0

# 0 Cheyenne var kommer källhänvisningarna från. #5 Enligt vad jag har hört av min far var större delen av Östersjön frusen.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Gnidde, det får du nog kontrollera med Värmlands Brandhistoriska Klubb som satt ihop dokumentet, se http://www.brandhistoriska.org/

Pratade med pappa och han säger att det rådde sk Force Major- undantagstillstånd i Skåne så endast millitärfordon var ute och plogade vägar och millitärer skottade fram hus som hade snödrivor ända upp till takknoppen. Vårt hus, som bara hade öppna fält runt omkring oss var ett sådant. Men pappa tog sig ut via ett fönster på övervåningen och skottade fram ytterdörren.

Lite lustigt är att vi fick höra, när vi flyttade till Skåne, var att "nu får ni gröna vintrar".

Fundersam

Cheyenne
0

En tillbakablick från Sydnytt. Största problemet var att det blåste!

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=461971 

Gnidde
0

# 8 Hittade källförtäcknngen. Tack

Hälsningar Gnidde.