"Kvastgumma"
Vad gör en kvastgumma? Har inte stött på det förut.
Post 2848812
Hammarström Dahl, Sofia
Kvastgumma
f. 1842 i Kyrkefalla (Skaraborgs län, Västergötland)
Änka, ensam i familjen
Kråkudden
Täby (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Kyrkefalla Skaraborgs län
Hon är väl aldrig påskkärring på heltid 
:-)
Jag vet inte, men tänker mig att hon bundit kvastar…?

Antingen så tillverkade hon kvastar eller också försörjde hon sej på att "sopa med kvast", jag gissar på det senare, alltså att hon var någon slags städerska.

Vet inte, men det får mig att tänka på en städerska vi hade på företaget för sådär 20 år sedan. Jättetrevlig dam som dessutom kunde ge svar på tal. Alltid rapp i käften och full av lite elak humor. Denna dam döpte vi till Kvasthilda.
Kvasthilda var nämligen en serie om en elak häxa publicerad bl a i Sydsvenska Dagbladet vid den tiden.

#4 Serien Kvast-Hilda, ja, he-he….den minns jag.

Har hittat en titel som jag aldrig sett förut, nämligen hönsgumma, visserligen inte så svårt att förstå vad hon pysslade med men ändå….har aldrig hört det förut, men vid sökning på yrke i SvBef 1890 finns faktiskt nio (!) stycken med den titeln. Det här med åldriga titlar och yrkesbenämningar upphör aldrig att förvåna!
Den här hönsgumman finns på GID 516.27.5500 om Ni har Genline.

Tack, för det svenne! Hade inte kommit på förut att man kunde söka på yrken på SvBef. förut. Roade mig med att söka på kock. Det kom upp 25 st och kanske över hälften födda i Frankrike. Inte konstigt att vi är påverkade av det franska köket!

"Hönsgumma" fanns också i Skåne, men här kallades hon för "hönsakadorra". Benämningen "kadorra" användes också lite nedsättande om gamla kärringar.
Annars lär "kadorra" vara en förvanskning av det franska ordet gardeur som lär betyda vakt, skötare.

Anders, vi kanske skulle starta en separat sträng för "ålderdomliga yrken och yrkesbeteckningar? det finns ju rätt många ovanliga, så allt blir samlat på ett ställe?
En fundering bara….
#11 Bra idé. Varsågod! ;-)