Vem var Marie i Blädinge?
Det här är bara till för den som känner lusten att leka deckare… ;-)
Jag håller på att renskriva en samling brev. Ett är från "Marie" till min farfars moster Augusta, f. 1864. Brevet:
"Blädinge den 30 Januari 1882
Min egen lilla älskade Augusta!
Godt nyttår Augusta lilla och mycket roligt på detta nya året, men framförallt att du måtte få behålla den dyrbara hälsan, hvilket är det förnämsta af allt.
Hur är det med dig i Skåne, jag hoppas du har haft mycket roligt i jul, jag har varit på en hel mängd bjudningar till Prestens, cantorns och på flera andra ställen, jag har varit på ett bröllop på barndop i två dagar, i går vär jag på begrafning jag är bjuden dit i dag ochså och i morgon skall jag också på begrafning. Det skulle vara mycket roligt att se dig här i Småland; men Augusta Anderson blef väl så ledsen af Småland när hon var här så att hon skrämmer dig så att du ej vill resa hit annars skulle det vara mitt högsta nöje att se dig här, nöje hafver vi ej många att bjuda på; men älskar du naturen så skall vi nog roa dig ty här är mycket naturskönt, vi äro så ofta ute och ro, nyårsafton voro vi ute och rodde till 10 på qvällen der var så månljust och vackert, här har ej varit någon snö i år, och sjön har ej varit frusen mer än ett par dagar så jag var ute och sprang på skridskor. Ursäkta mig för skrifver så fult; men Anna skall just till att resa ner derför får jag skynda på.
Skriv nu snart igen så är du snäll. Hälsa Augusta och Charlotta Anderson och äfven din syster Ida men mest varder du hälsad af en trogen väninna
Marie
Min adress är Blädinge, Alfvestad
Nästa gång får du ett mycket längre bref så långt så att räcker ner till Skåne."
-------------------------------------------------
Augusta som nämns två gånger tror jag är mottagarens moster Augusta, f. 1856.
Charlotta bör vara en annan moster, f. 1860.
Så vem är då Marie? Jag har en teori. Det fanns 1890 en Maria Carolina, f. 1862, som 1890 bodde i Blädinge. Hennes far var skollärare, och Marias yngsta syster föddes 1872 i Ausås, inte långt från Starby där Augusta bodde 1882.
Andra teorier, eller fler belägg för min teori?
När jag läser brevet reagerar jag dels på att beravningar verkar ha varit trevliga tillställningar. Marie är tydligen väldigt glad att det blivit två på raken.
Sedan är ju rodden på nyårsafton lite speciell, men jag blev också lite förvånad när jag läste om skridskor. Hur länge har man använt sådana?
Skridskor i formen spiskrokar har nog funnits länge. Men hur länge ????? Begravningar var nog ett eftertraktat nöje med stort kalas efter den avlidne ibland flera dar.
Hälsningar Gnidde.

AndersE,
Marie skriver ju själv "nöje hafver vi ej många att bjuda på" så en begravning var nog ett avbrott i tillvaron. Dessutom var döden inte lika främmande på den tiden. Titta bara på barnadödligheten. Jag tror man helt enkelt var tvungen att acceptera den på ett annat sätt än vad vi gör idag.
Jag tror din teori håller bra avseende att Maria Carolina i Blädinge är identisk med avsändaren Marie.
Hittade detta på Wikipedia:
"Den skridsko som var populärast då långfärdsskridskoåkningen växte fram runt sekelskiftet 1900 var balckskridskon, konstruerad av Victor Balck.
Senare användes halvrör, som var betydligt lättare än balckskridskorna.
Efter halvrören dök trälöparna upp, ofta kallade gillbergare, efter en av tillverkarna av dessa skridskor, Gillbergs. De bestod av en skena samt en platta av trä (stock). Skon hölls på plats med en lång rem som spändes över tån och vidare runt vristen.
De första lättmetallskridskorna konstruerades under 1950-talet.
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngf%C3%A4rdsskridskor"

Blädinge åkte jag förbi häromdagen ….
#5 Är det fortfarande vackert? ;-)

Småland är väl alltid vackert…