Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettföremål
Läst 1910 ggr
CBA
0

Hur gamla måste...

….föremål vara för att få kallas antikt ?

När en bil är 30 år blir den veteranbil…men hur är det med andra föremål ?

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AndersE
0

Jag vet inte, men det bör vara en gräns som flyttas… Flört

Jag gissar att möbler t.ex kallas antika om de är från  före 1900.

AndersE
0

På sidan faktoider.nu hittade jag:

"Det finns egentligen ingen åldersgräns för att ett föremål ska få kallas antikt. Tidigare har man bland annat använt en 100-årsgräns som kommer från tulltaxan, vilket innebar att föremål som var äldre än 100 år var tullfria. Idag finns inte den gränsen kvar i samma utsträckning som förr."

AndersE
0

Faktoider hade tydligen tagit det citatet från auktioner.org.

AndersE
0

Detta med hundra år är nog ganska vedertaget, även om det - enligt citatet ovan - inte finns fastställt någonstans.

Det har ju under några år varit synonymt med första sekelskiftet som jag gissade i #1, men nu får man nog börja acceptera att även tidigt 1900-tal kallas antikt.

När det gäller veteranbilar, som CBA nämner i #0 så stämmer nog 30 år i Sverige - det har väl bland annat med skatt och försäkring att göra.

Annat är det i Stor-Britannien:

Veteran or Vintage ?

There is often confusion over these two terms. In the UK, the official definition is as follows :

• Veteran refers to any car built up to and including December 1918.
  • Vintage refers to any car built between January 1919 and December 1930.
AndersE
0

Det är ju en viss skillnad på britter och amerikaner - i synnerhet när det blir tal om något historiskt!

"From Wikipedia, the free encyclopedia

An antique car is generally defined as a car over 25 years of age, this being the definition used by the Antique Automobile Club of America and many other organisations worldwide. However, the legal definition for the purpose of antique vehicle registration varies widely.

The term classic car is often used synonymously with antique car, but the formal definition of that term has it as applying only to certain specific high-quality vehicles from the pre-World War II era.

25 years is about double the design life of modern cars and an even greater increment on those cars now 25 years old; therefore, a car that's reached 25 is a rare survivor, and probably not economic to maintain as regular transportation."

CBA
0

Tack för hjälpen..:o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.