Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettmöbler
Läst 6378 ggr
AndersE
1

Skolbänk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här anlände till mitt hem igår. Jag vet inte riktigt var jag ska göra av den, men tycker att den är väldigt charmig. Slitage efter många generationer…

Den fanns i Mullsjö för några år sedan, men vart den haft sin aktiva tjänst vet jag inte.

Hur gammal tror ni den är?

AndersE
0

Vore kul att hitta en bläckbehållare som passar här…

[SvenA]
0

Jag tror att den är från 20-30 talet.

Sivan
0

I gamla Linköping finns det ett skolmuséum som har en hemsida med ett foto av en skolsal med bänkar som påminner lite om din bänk. http://www.linkoping.se/Organisation/Produktionen/HTS/GamlaLkpg/museer/skolmuseet.htm

Kanske ger en liten fingervisning om hur gammal din bänk är. Riktigt fin bänk förresten.

AndersE
0

Tack Sivan!

Intressant läsning. Min första tanke när jag såg bänken var att den nog var över 100 år gammal, men jag tror nog Eric kan vara rätt nära.

En undran jag har är när man började använda bläckhorn. Det kanske Britta kan svara på? (Jag vill minnas att jag fick veta det vid besöket på Balterydsgården, men jag har glömt det.)

rune
0

På 30-talet satt jag i en sån bänk, i den då nybyggda skolan. Före det var det nog dubbla bredden så 2 elever satt tillsammans. och "välskrivningen" gjordes med dessa förkättrade vassa bläckpennor i skaftet, som stack fast i papperet, så det sprätte omkring och blev bläckplumpar, inte bara på sidan man skrev på, utan även på bänken ibland. En penna som man inte fick byta till modernare som hade invikt spets. Visst finns vanligt bläck fortfarande? Bläckhornet som var i bänken var fyrkantigt å det torde nog vara förgången tid, men nåt som går få ner i hålet kanske finns.
rune

kjersti
0

Denna pulpet kommer från "urmakeriet" i Halmstad .

9/8-1893 Gustaf Kjerström står det på insidan av locket.(Gustaf  är med på bild på "min sida"och även under rubriken ENGELHOLMSUR) 

Lägg märke till bläckhornet i glas . Tomt för säkerhets skull. Tror inte jag kan skriva med bläckpenna . Vi fick prova i skolan minns jag… Skrinet innehåller några gamla bläckpennor.

Har inte tänkt så mycket på att det var SÅ gammalt innan..

Själv fick jag ett jättepaket på min 6- årsdag . Det var en skolbänk i en stor låda.Järnstativ till benen höj-och sänkbart. Gammal men jättefint vidgjord av min morbroe.Aldrig hade jag fått ett så stort paket någongång och lyckan var enorm.Jag längtade efter att få börja skolan Bänken står nu på vinden. Platsbrist…

AndersE
0

Kjersti, det är alltså en lös låda som kräver underrede? Den har inte varit skolbänk utan funnits på kontor - urmakeri. Fattar jag rätt?

Jag minns också att vi fick prova i skolan.

Som liten - 6 år - hade jag en gammal (40-50-tal) skolbänk på mitt sovrum som jag jämt satt och ritade och skrev vid. Den försvann vid någon flytt.

Om man tänker på hur många skolbänkar det funits så måste ett stort antal ha överlevt och finnas kvar.

kjersti
0

Pulpeten är en lös låda som stod på disken eller bakom den …

Du fattade helt rätt .Glad

Den har inte varie skolbänk utan nog funkat som stå- eller sittskrivplats i  urmakeriaffären på Brogatan i Halmstad.

Det var bläckhornet som fick mig att minnas att vi fotat den .

AndersE
0

Jag ser datumet men inte namnet. Är det snickarens signatur?

kjersti
0

Nej det är urmakarens  min farmors fars namn Gustaf Kjerströms.Det kanske syns lite bättre på denna bild.

AndersE
0

Kul!

Du kanske också ska gå till en handstilstydare? Flört