Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskningslaviner
Läst 1331 ggr
Helgeroland
0

Lovisa på fattigstugan

Behöver hjälp att tyda text avseende en flicka som befinner sig på fattigstugan och flyttar 1849 till..?? ja vart flyttar hon egentligen? Jag klarar inte att tyda texten.

Agnetorps församl i Skaraborg Al:7  GID 1487.18.58900.

Lovisa Andersdotter på rad 10 (sid 52) flyttar trol 1849, men vart??

Jag vet att hon senare kommer till Göteborg, trol 1852 och flyttar då in i Karl Johans församl och då anges hon inflyttad fr "Eborg". Kan det möjligen vara Elfsborg, för den benämningen står på väldigt många inflyttade till Gbg vid den tiden?

Alsterolle
0

Min tolking av texten är "Kyrksätter adm ?6". Det finns ett Kyrksätter i Lundby församling, Göteborgs kommun (en av flera Lundby). Tyärr saknas utflyttningslängd för Agnetorp och inflyttningslängden för Lundby är av svårletad "lappvariant".

Helgeroland
0

Tack Olle för ditt inlägg. Jag letar vidare, men är bara lite fundersam på var "Eborg" kommer in i bilden. Det blir till att hitta andra vägar och springa ikapp henne.

Helgeroland
0

Olle, även om din tolkning var början på ett villospår, så var din andemening god och din texttolkning ledde mig faktiskt rätt ändå. Jag testade med att finna en församling som kunde likan din tolkning och då hittade jag ju Kyrkefalla i Skaraborg och tro det eller ej, men faktiskt finner jag henne som inflyttad där i Kyrkefalla B:3 sid 30. Nu gäller det bara att finna ut hos vem hon bosatte sig innan det bar vidare mot Gbg.

Tack Olle för din hjälp och även om vi ibland chansar på en tolkning, så kan det ju ändå bära framåt som du ser.

Alsterolle
0

#3 - ja som en inflyttad värmlänning "gör en så gôtt en kann" - ibland eller kanske ofta blir det miss. En del missar i Värmland har jag nu kunnar dechiffrera tack vare det bättre materialet från AD. Det lär ju komma även i mitt eget hemlän Älvsborg!

Lycka till med ditt fortsatta letande

zachs
0

Lovisa finns på A1: 6 sid 262 Gid 986.20.24900 Kyrkefalla

Hon finns också på A1:7 sid 251 Gid 986.34.7300 och sid 278 i samma bok Gid 986.34.10000.

Hon får en oäkta son Carl Gustaf 1852-?-15 och flyttar till Fågelås 1859