Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersilverguld
Läst 6099 ggr
carinah
0

Arv av silverskedar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ärvt en del silver skedar efter min farmor. Ska försöka skicka med en bild (totalt okunnig om datorer) Alla fal så är det stämpeln z4 G.Wallin.

Har förstått att den är tillverkad 1854 men vem är silversmeden G Wallin?

AndersE
0

Hej carinah, och välkommen till Proveniens!

Jag är på jobb just nu, men ska slå upp G Wallin senare och återkommer då.

AndersE
0

Jag hittar bara en G Wallin:

Född 1797 i Falun, i lära 1814 hos Sjöberg i Falun, gesäll 1819. Kom från Arboga 1829, verkgesäll 1832 hos Ekholms änka, mästare i Falun 1832. Stämplade 1832-1874 (död 1874).

Stämpeln t.v. om namnet är nog en stadsstämpel för Falun.

Finns det släktanknytning i Falun carinah?

carinah
0

Nej ingen släkanknytning till Falun men däremot så har släkten på min farmors sida varit bosatta i Stora Tuna ( Borlänge) tillbaka till slutet på 1500 talet. Så Falun kan nog mycket väl stämma, det är ju inte långt dit.

Jätteintressant, den är även märkt med EAS och ett kryss under. Har två Erik Andersson(EAS)

1:EAS Erik Andersson F: 24/1 1766 död 19/10 1834. Han är även farfar till en anna andersdotter som det finns tre skedar efter. Och föresten nu när jag tittar på släktträdet, så ser jag att  denna Eriks mormor va även från Falun ( Bjursås), och hans morfar studerade i Falun. Så visst lär släkt ha funnits där.

2: EAS  Erik Andersson F: 21/9 1811 död 22/10 1889. Känns mindre sannolik även om han levde när skeden tillverkades.

Känns mest som den förste EAS hör ihop med skeden, men han dog ju 20 år innan skeden tillverkades ingen stämmer in med att ha gift sig eller vara född 1854 heller?

Det är en stor matsked. Vad föreställer stadsstämpeln för Falun? Tycker de ser ut som druvor.

carinah
0

Har även tre skedar med stämpeln C5 ( 1857) CH, på två av dem står AAD och på den tredje JES och AAD, på dem stämmer det bra in då Anna Andersdotter gifter sig med Johan Ersson 1857. Men vem är CH. Ska försöka länka bild med stadsstämpel, men att jag lyckades igår betyder inte att jag lärt mig och lyckas idag igen.

AndersE
0

#4 Det finns sex smeder som använt "CH". Jga tror detta är Carl Herdin som stämplade i Falun 1820-1864. Herdin var född i Västerås och gick i lära i Stockholm. Dottern fortsatte stämpla till 1867.

Det är alltså troligen samma stadsstämpel, dvs inte samma stämpel men samma motiv. Jag vet inte vad den föreställer…

Dina funderingar i #3 - jag tycker det verkar högst osannolikt att länka en sked tillverkad 1854 till någon som dog 1834…

carinah
0

Ok, Tack. Men hur var seder med skedar. Var det i samband med giftermål och dop man fick skedar?Är du kunnig om ringar också? Har två ringar efter samma arv. Där mina fastrar fickvigselringar för 3 generationer. Och jag fick två som det inte går att tyda vad som stått i dem. Den ena är en guldring oh den andra är i silver.

carinah
0

Vet ej hur jag får in flera bilder i ett inlägg? Förra inlägget kom bara insidan av silverringen med. Här är den framifrån

carinah
0

Här guldringen.

carinah
0

Och insidan på gulringen

AndersE
0

#6 Jag är ingen expert…

Jag tänker mig också att dop och bröllop har varit typiska tillfällen att ge bort en sked.

#7 Ett foto per kommentar, ja…

Ringarna är väldigt charmiga. Jag kan inte säga något om dem. Du tar bra bilder, men jag tycker det sär svårt att se ändå.

De böcker jag har med silverstämplar är säkert användbara för guld också. Om det är svårt att fotografera av så kanske man kan rita av eller beskriva.

carinah
0

Stämplarna i ringarna ser jag inte alls vad de föreställer med blotta ögat, kattfoten, 18 K i gulringen ser jag.Ser ut att vara samma stadsstämpel som på en av skedarna,  som en bowlingkägla. Ska försöka fota de andra bättre för stämplarna kommer fram mycket mer på fotona. Ser en fyrkantig stämpel framför kattfoten på guldringen. Är jättenyfiken på dessa ringar om de skulle gå att koppla till några personer/vigslar.Eftersom det fanns vigselringar i tre generationer bakåt tom 1850 talet efter min farnor. Övriga guldringar såg ut som dagens vigselringar, men den här är ju mycket bredare och liknar mer en vikingaring. ( Så gammal är den inte). Silverringen med hjärtat ser vid första anblicken ut som en billig tonårsring i stilen. Vet ej om det var vanligt med silverringar vid  vigsel?

MVH Carina

AndersE
0

Ja, jag förstår absolut att du vill veta mer om ursprunget. Det är fantastiskt när man kan knyta föremål till anorna!

Gnidde
0

Är inte stadsstämpeln en stiliserad masugn, har för mig att det förekommer en sådan stämpel/vapen gul på röd botten??

Hälsningar Gnidde.