Att besöka släktingar
På Rötter har detta diskuterats flera gånger. Många goda råd har delats ut. Förbered frågorna, ta med bandspelare, ta med fotoalbum osv, osv…
I praktiken tycker jag inte det är så enkelt. Det är lätt att man blir mer forskare/journalist än besökande släkting.
Ett anteckningsblock och penna tycker jag man kan hantera rätt diskret, och jag har upptäckt att man kan vinna en del på att inte styra samtalet för hårt. De små pauserna där den äldre själv börjar prata kan ibland leda till de där helt oväntade och spännande historierna.
Det är också lätt att det tar längre tid än man tänkt sig och man måste vara förberedd på att det kommer att krävas flera besök under lång tid.
Man vill ju inte heller avbryta den nya eller nygamla relationen för att man "mjölkat färdigt".
Min allmänna erfarenhet är annars att mina besök är välkomna. De gamla tycker om att prata om gamla tider. De säger ofta att de släktingar som brukar hälsa på inte orkar lyssna.
Vad har ni för tips och erfarenheter?
Det är ju inte alltid lätt att som du skriver komma till äldre släktingar och be dem berätta. Oftast säger de ju - jag har ju inget att berätta. Men man får lirka lite. En sak som vi gjorde när vi var små var att vi gömde en bandspelare och satte mikrofonen under matsalsbordet när vi hade släktmiddag för några äldre släktingar och sen frågade mina föräldrar lite om gamla tider ungefär att: Hur var det nu när ni …… osv. Det blev mycket lyckat. Dels fick vi ju deras röster på band plus att de inte visste om att de blev inspelade - då hade de ju inte vågat säga något alls samt att vi fick höra massor med gamla historier, för när de väl kom igång att berätta om gamla tider desto mer kom de ihåg. Just att samla fler släktingar på en gång (om det är möjligt) t ex bjuda dem på middag och sen lotsa in samtalet dit man vill är en väg att gå.
Jo, det är just när samtalet löper otvunget som de roliga historierna kan komma…

Tips, ring ett par dar efter besöket som kanske fick den gamla att fundera vidare på gamla tider och nya minnen dykt upp efter ditt besök.
Absolut! Ofta har jag själv frågor efteråt - så att jag får ringa och kolla upp.