Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 3566 ggr
vanessa
0

Slavar, indianer och Solnabor

Hejsan, nu är jag här igen. Sitter och bearbetar mina hjärnceller.

Jag är av blandat ursprung. Pappa var helsvensk med familj från Solna och Halland/Småland. Mamma är från USA och svart. Vad det gäller pappas ursprung så känns det inte så svårt (även om det är tidkrävande). Men mammas är det värre med, för där finns det inte papper. 

Vet inte om ni läst Alex Haleys bok "Rötter". Han var en vän till mamma, och jag träffade honom som liten. Vad jag förstod så var väldigt mycket av det han fick reda på berättelser som vandrat genom generationer. 

Det jag vet om min släkt är detta: De kom som slavar till USA. Vet inte från vilket land, inte vilken tid. De bodde i Memphis, men det är nog de senare generationerna. Jag ska ha indianblod i mina ådror, så det tyder på att det var tidigt som slavarna kom till USA, för sedan slutade de använda indianer som slavar. Vi ska ha en skotte som var plantageägare. Han roade sig med en av mina kvinnliga släktingar. Efter det så föddes alla med gröna ögon. De två namnen därifrån är Murdock och Holmes. Då man tydligen fick som slavägares namn så att säga.

Det finns en gata i Memphis som heter Holmes street, då min familj var uppskattad och fick ett hus där. Indianblodet ska enligt muntlig utsago komma från Cherokee. Murdock var min mammas namn innan hon blev gift. Så det är nog från hennes pappas sida. Men det är mammans sida som intresserar mig mer, då det var väldigt starka kvinnor där. Och det är därifrån de gröna ögonen kommer.

Så hur gör man? Hur startar en nybörjare? Var letar man? Lite tips skulle uppskattas, om jag ska gå till höger eller vänster. Jag är så ny på detta så jag är mer neongrön än bara grön. 

Tack på förhand för er hjälp. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersE
0

Oj, oj! Du har mycket spännande framför dig!

Några spontana tankar och reflektioner:

• Var börjar man? Jag tror man ska låta lusten och nyfikenheten styra. Om man tycker något är roligt blir man motiverad. Självklart är det säkert lättare att börja på pappas sida, men det låter som om din lust finns på mammas sida…
  • Det traditionella svaret är ju annars att ta kyrkböcker och arkiv sist. Ta kontakt med så många släktingar som möjligt. Prata, anteckna, intervjua. Rota i folks skåp och kartonger. Klättra upp på deras vindar. Hitta foton och fråga vem det är. Peka på möbler och saker och fråga var de kommer ifrån. Allt detta är "flyktigt", medan arkiven sällan försvinner. Istället blir de mer och mer lätt-tillgängliga.
  • USA kan låta svårt och "långt bort". Samtidigt finns väldigt mycket utlagt på nätet. Men det kostar! Ett abonnemang från ca 100:- / månad. Man kan be om hjälp med enstaka sökningar från någon annan som har abonnemang - t.ex här på Proveniens, eller på Anbytarforum.
  • Många i USA upptäcker att de har många "raser" i sina gener. Det finns firmor som kan ge information från DNA om du skickar in ett prov. Det har funnits artiklar om detta nyligen - Ku Klux Klan-medlemmar hittar svarta i sina anor, och svarta hittar vita slavägare i sina. Många har tydligen indian-gener. Det ska tydligen vara "fint" att ha det numera…
  • Det finns mycket på nätet om Arthur Hailey. Allt ifrån att hela hans bok var en bluff, till mer nyanserade uppgifter.
chrissan
0

Jag var på National Archives (Riksarkivet) i Washington i våras. De har en oerhört spännande utställning om att söka sina rötter (tom sambon tyckte den var kul!). Den utställningen handlar mycket om just hur ättlingar till slavar och till den ursprungliga befolkningen kan hitta sitt ursprung. Man kan också se på Ancestry.com (den största betaldatabasen) att de får mer och mer material om dessa grupper. Jag kan själv inte mycket om den här släktforskningen, men jag vet att det finns tips och råd i en del amerikanska genealogi-böcker samt på nätet. Det är tydligen fullt möjligt för många att få fram sitt ursprung. Sedan är det väl samma problem som här, när barn har fötts med okänd fader så är det svårt att bevisa något.

Jag tror att man börjar på samma sätt som här, intervjua levande släktingar och dokumentera. Anders tips om dna-analys är inte så dumt i det här fallet. Men annars är det vanligt fotarbete som gäller. Det finns speciella folkräkningar för indianbefolkningen och en hel del om slavarna och deras ägare.

Länkar: http://www.afrigeneas.com/

http://www.africanamericans.com/Genealogy.htm

http://www.accessgenealogy.com/native/

http://www.cyndislist.com/native.htm

AndersB
0

Hej Vanessa!

Spännande och svår forskning du har. Men säkert givande. Trots att Alex Haley fick mycket uppgifter genom muntlig tradition, så tror jag ändå du bör kunna fram lite mer ur pappersarkiven från tiden efter slavarna blev fria. Det var väl 1865.

I USA har man vart tionde år s k census, folkräkningar, med alla invånare. Du borde försöka leta upp förfäderna där till att börja med (1930, 1920, 1910, 1900, 1890, 1880 och 1870 borde de ju vara med). Om slavarna togs med tidigare vet jag inte.

Mycket av census finns på nätet, men kan kräva betalning. Som Anders tipsar om, så tycker jag du kan fråga på Anbytarforum om hjälp att slå upp i census. Men då är det mycket viktigt att ha åtminstone några namn och bostadsorter som ingång. Där måste du "förhöra" släktingar, eller ta hjälp av gamla brev osv.

Lycka till! Skrattande

vanessa
0

Wow, tack för alla tips. Helt klart kul att läsa. Nyfikenhet och lust styr alltid mig i allt, så det behöver ni inte oroa er för :-).

Ett problem är att mamma, förutom vi barn, är de sista i släkten på den sidan. Så jag får springa ner till mamma med diktafonen och be henne om mer info. För mamma var det enda barnet, och vi blev två barn från henne. Sedan så har vi inga barn heller, så det verkar ta slut där. Men det gör inget egentligen. 

DNA-provet låter klart intressant. Mitt DNA finns dessutom redan på sjukhuset, så kanske jag kan be om det och skicka vidare så att säga.

Måste berätta för mamma om KKK-folket och det svarta blodet. Kul, speciellt som som hon var journalist i uppstarten av medborgarrättssrörelsen och skrev just om mord på svarta, våld från KKK och så.

Var skickar man DNA-provet så att säga? Var hittar jag infon om det?

Tack, alla. Själv är jag stolt över varenda bloddroppe som finns i mig. Allt från Solnabor, marmorbrytare, slavar, indianer till skottar. Jag ska tydligen ha ett klantyg också :-). Men förlagt infon om den. /Vanessa

Velikij
0

Här är två tidigare inlägg som väl berör dina forskningsområden:

# 70 i Rundgången 2

samt

# 1 i Mediakollen 

vanessa
0

#5 Tack så jättemycket.

Borde att mitt DNA-prov inte beror på att jag är en brottsling, utan jag är med i forskning om mediciner och gener. Kom på efter att jag skrev det hela att det oftast är brottslingar som de tar DNA på. Men är så laglig att till att de som går mot rött, skulle skaka på huvudet sorgset om de såg mig. /Vanessa

vanessa
0

Nu har jag varit omgång 1 hos mamma, angående min bakgrund. Det visar sig att hon har sina föräldrars födelsebevis och annat, gömt i en bibel. I en annan så hittade hon ett brev från sin mamma. Ett  brev mormor, skrev till min mormorsmor. Väldigt ärligt och kärleksfullt. Då min mormor inte tog hand om min mamma stora delar av livet.Hon låg på sjukhus.

Så jag har nog vad man kan kalla en "lift off".

Tack för er hjälp och stöd. Behövde den berömda sparken i baken, och ni förstod mitt tiggande om det :-). /Vanessa

AndersE
0

#7 Lycka till framöver. Återkom gärna med såväl rapporter och frågor…

chrissan
0

Vanessa

Om du får fram namn och andra data (så mycket som möjligt) så finns det flera på Proveniens som har abonnemang på amerikanska databaser. Fram till 1930 finns folkräkningar t ex, att söka vidare i. Lägg gärna ut frågor när du kommit åtminstone så långt bakåt. Det skulle vara roligt att pröva med andra än svensk-amerikaner, det tror jag flera av oss tycker.

Jag hittar t ex år 1930 4 st Murdock i Memphis.

AndersE
0

#9 Absolut!   :-)

(Det kommer nog att bli slagsmål om att hinna först…)    ;-)

chrissan
0

Sedan kan man se att det fanns en slavägare vid namn WC Murdock i Tennessee (behöver inte alls höra ihop med din släkt) som hade 16 slavar 1850. Detta finns i Slave Schedules, en del av ett omfattande material som börjar digitaliseras.

vanessa
0

Fniss, inte vill jag orsaka slagsmål :-). Skruvar lite på mig, med ett leende.

Men självklart lägger jag ut saker här. Är ju som sagt grön i detta. Vilka Murdock är de? För jag misstänker att det är från min morfars sida. Holmes tror jag är min mammas sida i Memphis. Fast å andra sidan, känner jag mig själv så har jag säkert blandat ihop det hela.

Har ingen vidare strategi ännu.

Mamma föddes 1928 i Memphis, så det lär ha varit hennes familj känns det som. Återigen, mega tack för att ni finns till här. Vilken otroligt givande sajt jag hittat till. /Vanessa

Cheyenne
0

Visst är den Vanessa Glad

Här trivs jag väldigt bra! Flört

chrissan
0

Det här är ju inte emigrantforskning, mera immigrantforskning! Beroende på hur man ser det förstås.

Ett förnamn från din morfars/mammas släkt skulle hjälpa. Sedan vet man inte om alla är med i en amerikansk folkräkning, som just består i att manuellt räkna folk. Stavning etc kan också variera.

Det finns 1930 82 st registrerade som Holmes, med ras= black.

vanessa
0

Oj, jag blir alldeles mållös av hur goa ni är här. Måste kolla med mamma om namnen. Min morfar hette Van Murdock, därför heter jag Vanessa. Min moster hette Clara Holmes tror jag, och mamma hette Clotye Murdock. Men får återkomma med äkta fakta.

Hoppas ni ser hur jag buger och niger samtidigt, för stödet jag får här. /Vanessa

chrissan
0

Vid en snabb sökning på bara namnen hittade jag inget, men det betyder inte att man ska ge upp. Stavningen är lite si och så i folkräkningarna. Sedan har jag en naggande misstanke att den svarta befolkningen registrerades ännu sämre. Alla data om ungefärliga födelseår, flyttningar, andra barn etc är välkomna, även för en generation till bakåt. Om du inte vill lägga dem här kan du skicka privat meddelande via min sida (medlemsregistret).

Nu ska jag koka kräftor! Sista sommardagen enligt SMHI

vanessa
0

Mums, kräftor. Nu börjar jag diskret att dräggla. Imorgon eller övermorgon så har jag nog mer fakta. Och tyvärr, slavar var det inte alltid så bra koll på. Njut av maten nu. Själv ska jag och min man njuta av värdshus mat i kväll. /Vanessa

vanessa
0

Jag har inte glömt bort er här, tvärtom, ni har satt spår i min själ. Men har så mycket att göra nu, att jag inte fattar hur jag ska hinna vara sjukskriven… Dessutom, till min stora sorg, har min faster precis dött. Alldeles oväntat. Och hon var den sista äldre på Solna sidan, som jag hade tänkt skulle hjälpa mig med de gamla fotona. Men ville vänta tills hon kom hem från sjukhuset. Vilket hon skulle göra, samma dag hon tyvärr gick bort. Så saknar henne.

Har så mycket att tänka på så att mitt huvud inte spinner runt på min nacke är ett under. Men har inte glömt er. /Vanessa

chrissan
0

Det var trist att höra, Vanessa. Men kom igen när saker och ting har lugnat ner sig så kan vi göra ett försök att hitta dina anor. På något sätt borde´det gå att få fram något i alla fall!

vanessa
0

Absolut. Så jag kommer som sagt tilbaka. För varmare famn har jag sällan mött. /Vanessa